لی که چیانگ، نخست وزیر چین روز یکشنبه در دیدار با تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن، خواستار بهبود روابط پکن و توکیو شد. نخست وزیر چین از ژاپن خواست با چین همکاری کند و روابط میان دو کشور را به مسیر درست توسعه بازگرداند.

لی که چیانگ همچنین تصریح کرد: روابط کنونی چین و ژاپن همواره رو به بهبود بوده است. وی افزود: چین پیام های مثبت اخیر ژاپن در خصوص روابط میان دو کشور دریافت کرده است اما روابط دوجانبه همچنان با ابهاماتی روبروست. گرم شدن اخیر روابط میان چین و ژاپن همچنان با مسائلی همراه است. روند بهبود روابط میان دو کشور به سختی به دست آمده است و باید مراقب آن بود.

امسال چهلمین سالگرد امضای معاهده صلح و دوستی میان چین و ژاپن است. نخست‌وزیر چین ابراز امیدواری کرد ژاپن بتواند به درستی مسائل تاریخی و حساس را مدیریت و اختلاف نظرها را مهار کند تا بتواند روابط میان دو کشور را به مسیر توسعه عادی بازگرداند. روابط میان چین و ژاپن نه تنها به این دو کشور مربوط است بلکه بر کل منطقه و جهان نیز تأثیر می گذارد.

لی که چیانگ همچنین گفت چین امیدوار است ژاپن بتواند به تاریخ به عنوان آینه عبرت نگاه کند، با آینده روبرو شود و با ایجاد فضایی خوب برای گسترش روابط دوجانبه انتظارات خوبی برای هر دو ملت به دنبال آورد و سازوکار گفتگویی مناسبی برای بهبود همکاری در آسیای شرقی ایجاد نماید

تارو کونو نیز در این باره گفت: ژاپن مایل است مسیر مشابهی را در پیش گیرد و با این همسایه خود همکاری کند و روابط دوجانبه را بهبود و تعمیق بخشد. ژاپن انتظار دارد دور جدید جلسات رهبران چین، ژاپن و کره جنوبی هر چه سریع تر برگزار شود.