«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست «برجام، دستاوردها، چالش‌ها و پایداری بلند مدت» که در مسکو برگزار شد، اعلام کرد، در دیدارهای آتی با «توماس شانون» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی درباره مسائل مربوط به توافق هسته‌ای ایران (برجام) نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، دیدارهای دوره‌ای «سرگئی ریابکوف» و «توماس شانون» مدتی است که به منظور بررسی مسائل مربوط به روابط دو کشور آمریکا و روسیه برگزار می‌شود.

ریابکوف به خبرگزاری «تاس» گفت: «ما البته گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای درباره این موضوع (برجام) خواهیم داشت. به محض اینکه ما با شانون دیدار کنیم و یا به محض اینکه تماس داشته باشیم، من این موضوع را مطرح خواهم کرد».

وی افزود، هنوز توافقی درباره تاریخ یا مکان قطعی دیدار آتی با همتای آمریکایی وی صورت نگرفته است.

دیدار قبلی ریابکوف و شانون در تاریخ یازدهم و دوازدهم سپتامبر در هلسینکی برگزار شد که البته هیچ توافقی میان طرف‌های مذاکره در خصوص مسائل موجود در روابط دو کشور حاصل نشد.

معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این در نشست مسکو با موضوع برجام تأکید کرد: «روسیه به انجام تعهدات خود ذیل برجام ادامه خواهد داد و همچنان در سایت فردو ایران ایزوتوپ تولید خواهد کرد».

وی همچنین گفته بود: «هیچ تردیدی نیست که ایران به مفاد برجام از قبیل دادن دسترسی به زیرساخت هسته‌ای خود کاملا متعهد بوده است».

ریابکوف علاوه براین تأکید داشت که هیچ دلیلی برای گفت‌وگوهای مجدد درباره برجام و همچنین نشست کمیسیون مشترک برجام در شرایط فعلی وجود ندارد.

مسکو در تلاش برای پاسخ حقوقی به تحریم‌های آمریکا

معاون وزیر خارجه روسیه درباره تحریم‌های آمریکا نیز گفت، وزارت خارجه روسیه به همراه هر دو مجلس پارلمان این کشور (شورای فدراسیون روسیه و مجلس دوما) روی واکنش حقوقی به تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو کار خواهد کرد.

وی افزود: «به منظور شکل دادن به خط مشی تقابلی و انجام بازی متقابل به صورت مؤثرتر ما نیازمند شفاف‌سازی‌های بیشتر در خصوص مبناهای حقوقی این اقدام هستیم. که برای این اقدام باید همکاری نزدیکی با قانونگذاران روسیه داشته باشیم...در حال حاضر همه چیز در مرحله گفت‌وگوهای جدی است... اما به طور کلی برای انجام اقدامات متقابل، ما نیازمند تغییرات خاص در قوانین حقوقی خود هستیم تا فرصتی برای واکنش به فشارهای آمریکا علیه رسانه‌های خود را داشته باشیم».

«لئونید اسلاتسکی» رئیس کمیته امور خارجی مجلس دومای روسیه پیشتر گفته بود که پاسخ مسکو به اقدامات آمریکا می‌تواند هم شامل پاسخی دیپلماتیک و هم پاسخی حقوقی باشد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد که مقامات آمریکا با تلاش برای محدود کردن فرصت‌های همکاری با روسیه، به منافع بخش اقتصادی خود آسیب جدی می‌زنند. «ما مایلیم تا در نشست آتی شورای اقتصادی روسیه و آمریکا در نیویورک این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که جامعه اقتصادی آمریکا تا چه میزان خسارات ناشی از سیاست‌های فعلی دولت آمریکا را لمس کرده است».