پادشاه 81 ساله سعودی، که در فرودگاه هاندا مورد استقبال ناروهیتو ولیعهد ژاپن قرار گرفت، روز دوشنبه با شینزو آبه، نخست وزیر این کشور دیدار خواهد کرد. دیدار از ژاپن بخشی از سفر سلمان به چند کشور آسیایی است.

 

سلمان که قرار است روز سه شنبه با آکیهیتو امپراتور 83 ساله ژاپن دیدار کند، به همراه هیئتی متشکل از بیش از هزار نفر سفر می کند. براساس گزارش رسانه های محلی، حدود هزار و 200 اتاق در هتل های مجلل توکیو توسط این هیئت برای سه شب اقامت تا روز چهارشنبه رزرو شده است.

 

رسانه ها همچنین گزارش دادند صدها لیموزین برای انتقال بازدیدکنندگان، وارد پایتخت ژاپن شده است.

 

عربستان سعودی بزرگ ترین تامین کننده نفت ژاپن است؛ کشوری که برای تامین انرژی سومین اقتصاد بزرگ جهان، به خاورمیانه تکیه دارد.

 

به گفته مقامات، ژاپن امیدوار است از این سفر برای گسترش روابط خود با عربستان و کمک به تلاش های این کشور برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود از جمله بررسی راه هایی برای افزایش سرمایه گذاری های ژاپن در بخش های غیرانرژی همچون تولید، استفاده کند.

 

ورود سلمان به معنای نخستین سفر یک پادشاه سعودی به ژاپن از زمان دیدار فیصل پادشاه وقت عربستان از این کشور در سال 1971 است. سلمان خود آخرین بار سال 2014 یعنی زمانی که ولیعهد بود، به ژاپن سفر کرد. پادشاه عربستان در حال دیداری یک ماهه از آسیا است که در چارچوب آن، تاکنون به مالزی و اندونزی سفر کرده است. سلمان قرار است پس از ژاپن به چین و مالدیو سفر کند.

 

احزاب مخالف مالدیو روز جمعه به سفر آتی سلمان اعتراض کردند و هشدار دادند اعتراض هایی در ارتباط با گزارش ها درباره این که سعودی ها قصد دارند کل یک جزیره را در این جمهوری بحران زده واقع در اقیانوس هند بخرند، انجام خواهند داد.