در پی موفقیت کمپانی‌های بزرگ هواپیمایی "ایرباس" و "بوئینگ" برای عقد قرارداد تجاری با ایران، شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه نیز تلاش می‌کند با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم از وزارت خزانه‌داری آمریکا، هواپیماهای مسافربری "سوپرجت 100" خود را به ایران بفروشد.

هواپیماهای مسافربری سوپرجت 100 دارای 108 صندلی و ظرفیت حمل 95 مسافر است. قیمت سوپر جت‌های سوخو حدود 35 میلیون دلار اعلام شده و طرف روسی ملزم به دریافت مجوز "اُفک" برای تایید صلاحیت پرواز است. سوخو این مجوز را دریافت کرده و در انتظار دریافت مهر تایید "دفتر کنترل دارایی‌های خارجی" وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

باتوجه به مذاکرات یک ساله مقامات شرکت هواپیمایی ایران ایر با نمایندگان کمپانی فرانسوی- ایتالیایی "ای‌تی‌آر"، پیش‌بینی می‌شود به زودی 20 فروند هواپیمای جت "ای‌تی‌آر" برای مسافت‌های کوتاه از این کمپانی خریداری شود. روسیه مایل است تا پیش از اتمام خریدهای ایران در بخش حمل و نقل هوایی، سهمی از این بازار به دست آورد و بتواند به آسمان ایران بازگردد. 

کمپانی‌های ایرباس فرانسه و بوئینگ آمریکا تاکنون قرارداد فروش مجموعا 180 فروند هواپیمای مسافربری را به ایران نهایی کرده‌اند که تا 10 سال آینده تمامی هواپیماها به ایران تحویل داده می‌شوند. نخستین ایرباس اواسط ژانویه به ایران وارد و به ناوگان هوایی این کشور افزوده شد.