پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیرکل اسبق دفتر مطالعات وزارت امور خارجه گفت: روسیه جایگاهش را در خاورمیانه صرفا از طریق سوریه به دست نیاورده است. روسیه در چند سال گذشته، سیاست موفقی را در برقراری ارتباط و گسترش مناسبات با کشورهای خاورمیانه داشته است.

سیدرسول موسوی، مدیرکل اسبق دفتر مطالعات وزارت امور خارجه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: پس از اتفاقاتی که منجر به اشغال عراق و سپس سقوط نظام معمر قذاقی در لیبی شد، روس‌ها تصمیم گرفتند تا نقش بیشتر و جایگاه قدرتمندتری را در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا داشته باشند.

وی افزود: در این راستا، مسکو سیاست جدیدی را با عنوان سیاست چند بعدی تعریف کردند. در سیاست چند بعدی در خاورمیانه، روس‌ها تلاش می‌کنند تا همزمان با همه کشورهای دارای قدرت و نفوذ در منطقه ارتباط داشته باشند. 

مدیرکل اسبق دفتر مطالعات وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: روسیه هم با ایران، هم با عربستان سعودی، هم با مصر، هم با ترکیه، هم با اسراییل و هم با کشورهای دیگر رابطه خوب دوجانبه‌ای دارد در حالی که حتی امریکا نیز با همه کشورهای منطقه از این رابطه دوستانه دوجانبه برخوردار نیست. 

موسوی اضافه کرد: مساله حضور روسیه در سوریه نیز در چارچوب سیاست‌های کلان این کشور مطرح است که در این سیاست، حضور روس‌ها در منطقه مستحکم‌تر می‌شود. 

مدیرکل اسبق دفتر مطالعات وزارت امور خارجه با اشاره به حضور روسیه گفت: حضور روس‌ها در سوریه توانست این فرصت را برای مسکو فراهم کند تا سیاست‌های چند بعدی‌اش را در خاورمیانه اجرایی کند و هم برای سوری‌ها این فرصت را ایجاد کرد تا آنها بتوانند با استفاده از حضور روس‌ها، شرایط جدیدی را خلق کنند. 

موسوی افزود: سوری‌ها با استفاده از امکانات و خدمات روس‌ها توانستند قدرت‌شان را بهبود ببخشند و هم موجب بازتر شدن دست مسکو در منطقه شوند. 

وی اضافه کرد: البته منظور از منطقه، تنها شامل خاورمیانه نمی‌شود و منطقه شمال آفریقا و حتی شبه‌قاره را هم دربرمی‌گیرد. 

مدیرکل اسبق دفتر مطالعات وزارت امور خارجه یادآور شد: ما هم‌اینک شاهد حضور فعال روسیه در منطقه شبه‌قاره و به ویژه در پاکستان هستیم در حالی که تا پیش از این، هند به عنوان متحد و شریک روسیه محسوب می‌شد و در مقابل، اسلام‌آباد به واشنگتن گرایش داشت اما هم‌اینک روسیه توانسته است ضمن حفظ روابط راهبردی‌اش با هند، شرایط و روابط مساعدی را با پاکستان برقرار کند و در همین چارچوب نیز در هفته‌ گذشته، پاکستان، چین و روسیه در مسکو اجلاس سه‌جانبه‌ای را درخصوص طالبان برگزار کردند. 

موسوی افزود: در مجموع، روس‌ها در پرتو سیاست چند بعدی می‌خواهند نقش فعالی را در خاورمیانه داشته باشند و سوریه تنها یکی از ابعاد این سیاست است.