«زلمای خلیل‌زاد»، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد و یکی از گزینه‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تصدی سمت وزارت خارجه در مطلبی توصیه‌های جدیدی درباره نحوه اداره دستگاه سیاست خارجی این کشور مطرح کرده است. 

وی در بخشی از این مطلب مفصل نوشته ایالات متحده بایستی تعامل با روسیه را تقویت کند و با این کشور در زمینه‌هایی مانند اکتشافات فضایی، مقابله با تروریسم و یافتن راهکارهایی برای پایان دادن به جنگ سوریه همکاری کند. این سیاستمدار سابق آمریکایی همچنین پیشنهاد کرده واشنگتن فرصت رسیدن به درک مشترک با روسیه بر سر بحران اوکراین را محک بزند.

«خلیل‌زاد» در ادامه پیشنهاد کرده ائتلاف ناتو یک راهبرد مشترک دیپلماتیک، سیاسی، نظامی و اقتصادی برای تقویت «کشورهای میانه‌رو» در خاورمیانه، به ویژه کشورهای مخالف با هژمونی ایران تدوین کند. 

وی در ادامه خواستار مقابله ائتلاف ناتو با آنچه «شبه‌نظامیان نائب ایران» خوانده شده، شده است.

«خلیل‌زاد» در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به اینکه ترامپ اغلب درباره ضرورت داشتن سیاست جدید در قبال روسیه، چین و خاورمیانه سخن گفته نوشته است: «برای حفظ صلح در این مناطق، ایالات متحده بایستی سیاست مهار تعاملی را دنبال کند - که ترکیبی است از مهار و تعامل.»

وی در توضیح این سیاست می‌نویسد: «وجه مهار، شامل گام‌هایی است که به منظور تقویت توان بازداری، موازنه قدرت را حفظ کرده و چالش‌های مستقیم علیه نظم موجود را از بین می‌برند؛ در حالی که وجه تعامل به تقویت گفت‌وگو و تفاهم پرداخته و به جستجوی منافع مشترک و فرصت‌هایی برای همکاری برمی‌آید.»