«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که در طی تبلیغات انتخاباتی موضعی منفی در قبال همکاری کشورش با ناتو اتخاذ کرده بود، امروز با دبیرکل این پیمان نظامی سخن گفت.

آنطور که رویترز گزارش داده، ترامپ در مکالمه تلفنی با «ینس استولتنبرگ» بر سر مهم بودن اتحاد نظامی میان دو سوی اقیانوس اطلس، با طرف اروپایی به توافق رسیده است.

در بیانیه‌ای که ناتو در خصوص جزئیات این مذاکره تلفنی منتشر کرده، آمده: «رئیس‌جمهور منتخب و دبیرکل بر سر پایدار بودن اهمیت پیمان آتلانتیک شمالی توافق کردند و در خصوص نحوه تطابق ناتو با شرایط امنیتی و مقابله با تهدیدات تروریستی با یکدیگر مباحثه کردند.»

ترامپ و استولتنبرگ در خصوص موضوع حساسیت‌برانگیز برای ترامپ یعنی «پول» هم صحبت کرده‌اند.

در بیانیه ناتو آمده که طرف آمریکایی و اروپایی درباره بودجه دفاعی ناتو هم مذاکراتی داشته‌اند و «بر سر تقسیم عادلانه‌تر هزینه‌ها پیشرفت‌هایی حاصل شد اما هنوز کار زیادی برای انجام مانده است.»

ترامپ از تیر ماه امسال در تبلیغات خود به نحوه هزینه‌کرد پول مالیات‌دهندگان برای دفاع از اروپایی‌ها و متحدان شرق آسیایی واشنگتن پرداخت و از آن انتقاد کرد.

ترامپ اعتقاد دارد هر کس که خواهان حمایت سربازان آمریکایی از خود است، باید پولش را بدهد.

همین موضع عجیب باعث شد که دیروز «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به برج ترامپ در نیویورک بشتابد و با وی در خصوص آینده همکاری‌های نظامی طرفین مذاکره کند.

ژاپن و آلمان بعد از شکست در جنگ جهانی دوم و منع شدن از داشتن ارتش منسجم و قوی، برای حفاظت از خود در برابر تهدیدهای نظامی، به آمریکا متکی شدند.

اروپایی‌ها هم البته در برابر تهدیدهای ترامپ مبنی بر خاتمه یافتن دوران حمایت آمریکا از اروپا در برابر روس‌ها، ساکت و منفعل ننشسته‌اند.

چند شب پیش بود که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بررسی طرح امنیتی مختص اروپا در میان 28 کشور عضو اتحادیه و توافق بر سر کلیات آن خبر داد؛ این یعنی اتحادیه اروپا به دنبال ساخت ارتش خود برای حفاظت از خود است.