معاون رئیس جمهور آمریکا امروز در اظهاراتی از سران کشورهای حوزه بالتیک خواست تا سخنان نامزد جمهوریخواه درباره ناتو را جدی نگیرند.

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا امروز خطاب به سران کشورهای حوزه بالتیک اعلام کرد که نباید اظهارات «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را جدی تلقی کنند.

وی در این باره گفت: می خواهم به تمامی مردم حوزه بالتیک شفاف بگویم؛ ما به تعهد مقدسمان در خصوص پیمان ناتو به ویژه ماده پنج آن پایبند هستیم.

«جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: اینکه هر از چند گاهی سخنانی بر خلاف آن از سوی نامزد جمهوری خواه می شنوید؛ چیزی نیست که بتوان آن را جدی گرفت.

ترامپ چندی پیش در مصاحبه با «نیویورک تایمز» گفته بود: ما ۸۰۰ میلیارد دلار به صورت سالیانه در بخش نظامی صرف می‌کنیم که عاقلانه به نظر نمی‌رسد. باید قبل از اینکه نگران کشورهای دیگر جهان باشیم؛ ابتدا به فکر حفاظت از کشور خودمان باشیم.

گفتنی است، بر اساس ماده ۵ ناتو، حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو این پیمان به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی شده و همه اعضاء ملزم به حمایت از کشور تحت حمله نظامی هستند.