محمد علی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به برگزاری نشست لوزان برای بررسی بحران سوریه، اظهار کرد: نشست لوزان در راستای سلسله تفاهمات مسکو و واشنگتن برای پایان بخشی به بحران سوریه است و پس از نقض قرارداد آتش بس از سوی آمریکا و قطع چند روزه مراودات دیپلماتیک دو طرف، به نظر می‌رسد این نشست در بردارنده تصمیمات و نتایج  مهمی باشد. 

وی با بیان اینکه روسیه و آمریکا در تحولات میدانی اخیر حلب حتی تا مرز رویارویی مستقیم هم رفتند، گفت: پس از از توافق هماهنگی که میان مسکو و واشنگتن در اواسط ماه گذشته منعقد شد و آمریکایی‌ها آن را زیر پا گذاشتند، تحولات میدانی در سوریه بویژه در حلب، طرفین را در آستانه رویارویی مستقیم قرار داد. 

رویارویی مستقیم روسیه و آمریکا در سوریه، پیش درآمدی برای وقوع یک جنگ جهانی

وی ادامه داد: به طور قطع رویارویی مستقیم، اتفاقی است که هم روسیه و هم آمریکا از آن پرهیز می‌کنند، چرا که وقوع این امر به معنای یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار و حتی پیش درآمدی برای وقوع یک جنگ جهانی است.

مهتدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها صحنه نبرد میدانی را در سوریه باخته‌اند، گفت: تحولات میدانی اخیر در سوریه بویژه تحولات حلب به صورت آشکار نشان داد که تروریست‌های تکفیری که به منزله برگه بازی واشنگتن هستند، تحت فشار قرار گرفته‌اند و  دولت سوریه و همپیمانان آن یعنی روسیه و ایران و حزب الله عملا ابتکار عمل میدانی را در دست دارند.

آمریکایی‌ها در سوریه چاره‌ای جز تن دادن به مذاکره ندارند

وی با بیان اینکه در سوریه راه دیگری جز تن دادن به مذاکره پیش روی آمریکایی‌ها قرار ندارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد، نشست لوزان جهت پایان بخشی به بحران سوریه، ابتکار عمل روس‌ها باشد و آمریکایی‌ها هم از آن جهت که تروریست‌ها یا همان بازیگران میدانی شان را تهی از پیروزی و پیشروی می‌بینند، پذیرفته‌اند که به عنوان یک راه گریز و برای خروج از بن بستی که در سوریه با آن مواجه‌اند، به پای میز مذاکره لوزان بیایند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به عدم حضور نمایندگان دولت قانونی سوریه در نشست لوزان، گفت: شاید یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران در وهله نخست از حضور در اجلاس لوزان استنکاف می‌کرد، عدم دعوت از نمایندگان دولت قانونی و مشروع سوریه برای شرکت در این نشست بود. 

مهتدی تصریح کرد: به طور اصولی، صحیح نیست که عده‌ای از کشورها طی نشستی به تصمیم گیری در مورد وضعیت و آینده یک کشور بپردازند  بدون اینکه نمایندگان دولت قانونی آن کشور در نشست مزبور حضور داشته باشند.

عربستان سعودی، قطر و ترکیه حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارند

وی با بیان اینکه قاعدتا کشورهایی نظیر عربستان سعودی، قطر و ترکیه حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارند، افزود: این امر کاملا مبرهن است که مساعدت و معاضدت روسیه و ایران به ارتش سوریه به درخواست دولت قانونی و مشروع این کشور برای مقابله با تروریست‌هایی صورت می‌گیرد که دیگر برای همه جهانیان منابع فکری و مالی آن‌ها عیان گشته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به غیرقانونی بودن مداخلات عربستان سعودی، قطر و ترکیه  در امور داخلی سوریه، اظهار کرد: یکی دیگر از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای امر، قصد حضور در نشست لوزان را نداشت علاوه بر عدم حضور دولت قانونی سوریه ، این بود که شاید این اجلاس عملا به مفهوم پذیرفتن مداخلات ریاض ، قاهره و آنکارا در امور داخلی سوریه تلقی شود. 

مشروعیت‌بخشی به مداخلات عربستان سعودی، قطر و ترکیه در امور سوریه مردود و باطل است

وی افزود: پوتین رئیس جمهور روسیه پس از ملاقات با اردوغان صراحتا تاکید کرد که هیچ کشوری جز با مجوز دولت قانونی سوریه حق دخالت در امور این کشور را ندارد؛ این تاکید و تصریح رئیس جمهور روسیه بدان معنا بود که مشروعیت‌بخشی به مداخلات عربستان سعودی، قطر و ترکیه  در امور سوریه مردود و باطل است.

مهتدی بیان داشت: شاید پوتین رئیس جمهور روسیه موضع فوق الذکر را به این سبب اتخاذ کرد که ایران را برای شرکت در نشست لوزان متقاعد کند، چرا که وی همانند تمام بازیگران منطقه ای و جهانی به این اصل آگاه است که هیچ برنامه و قراردادی بدون حضور تهران برای پایان بخشی به بحران سوریه قابلیت عملیاتی شدن ندارد.  

استقرار سامانه های موشکی روسی در سوریه، آمریکا را به بن بست رسانده است

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه با اشاره به استقرار سامانه‌های فوق پیشرفته "اس 300" و "اس 400" از سوی مسکو در مناطق مختلف سوریه، اظهار کرد: سامانه‌های موشکی "اس 300" و "اس 400" کاربردهای ضد هوایی دارند و از آن جهت که جبهه النصره و سایر گروه‌های تکفیری در سوریه از  نیروی هوایی برخوردار نیستند، بنابراین استقرار این سامانه‌ها پیام مستقیم برای آمریکایی‌هاست.

سامانه‌های فوق پیشرفته روسی در کدام مناطق سوریه استقرار یافته است؟

وی با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در بمباران مواضع ارتش سوریه در دیرالزور که به کشته شدن 80 نظامی سوری منجر شد، تصریح کرد: وقتی کرملین اعلام می‌کند که سامانه "اس 400" را در سواحل غربی سوریه و سامانه "اس 300" را در اطراف دمشق و "اس 200" را در منطقه دیرالزور نصب کرده، در واقع پیام مستقیمی به سمت واشنگتن مخابره می‌کند که از فکر حمله به مواضع ارتش سوریه و جاده صاف کنی تروریست‌های تکفیری خارج شود.

 مهتدی ادامه داد: حالا آمریکایی‌ها دریافته‌اند که اگر بخواهند همانند دو هفته گذشته که مواضع ارتش سوریه را در دیرالزور بمباران کردند و 80 نظامی این کشور را کشتند، باز هم علیه جبهه مقاومت وارد عمل شوند، جنگنده‌هایشان توسط سامانه‌های فوق پیشرفته روسی منهدم می‌شوند. 

وی با اشاره به بن‌بست آمریکایی‌ها بواسطه استقرار سامانه‌های موشکی روسی در سوریه، گفت: با استقرار سامانه‌های ضد هوایی پیشرفته روسی در خاک سوریه، آمریکایی‌ها دیگر امکان پرواز دادن جنگنده‌های خود در فضای سوریه را بدون هماهنگی با دولت قانونی این کشور و اتاق عملیات مشترکی که میان ارتش سوریه، نیروهای جبهه مقاومت، ایران و روسیه دایر است، ندارند.

تنها کاری که از دست آمریکایی‌ها در سوریه بر می‌آید؟!

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه با استقرار سامانه‌های فوق پیشرفته روسی در خاک سوریه عملا امکان هرگونه تحرک نظامی و تسلیحاتی از سوی آمریکایی‌ها به نفع تروریست‌های تکفیری، سلب شده است، گفت: تنها کاری که از دست آمریکایی‌ها بر می‌آید، تجهیز تروریست‌ها به موشک‌های ضدهوایی قابل حمل بر روی شانه از طریق ترکیه است که البته این کار هم با توجه به اینکه راه‌های لجستیکی و تدارکاتی تروریست‌ها زیر بمباران شدید نیروهای هوایی روسیه و سوریه است، عملا غیر ممکن به نظر می‌رسد.

مهتدی در پایان با بیان اینکه آمریکایی‌ها مجبورند به حمایت‌های خود از تروریست‌ها پایان دهند، خاطرنشان کرد: با توجه به جمیع جهات و تحولات سیاسی و میدانی سوریه، به نظر می‌رسد که آمریکا پیرامون بحران این کشور، چاره‌ای جز تن دادن به مذاکره و عقب نشینی از مواضع متجاوزانه گذشته‌اش ندارد.