آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ایجاد منطقه پرواز ممنوع توسط آمریکایی‌ها در سوریه اظهار داشت: آنها می‌خواهند با این اقدام دست گروهک‌های تروریستی در ایجاد تفرقه بیشتر در سوریه باز باشد و برای حمایت از آنها نمی‌خواهند سوریه آرامش داشته باشد. آنها می‌خواهند تروریست‌ها همیشه فعال باشند و برای حمایت از تروریست‌ها هر کاری از دستشان بربیاید انجام می‌دهند. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال که در جهت تحکیم روابط بین مردم سوریه چه اقداماتی صورت گرفته عنوان داشت: ما نشست‌ها و رفت و آمدهای زیادی با علمای سوریه داشته‌ایم و پیشنهادها و طرح‌هایی به آنها داده‌ایم و به دلیل اینکه شرایط در آنجا جنگی بوده فعلا برخی از این طرح‌ها عملیاتی نشده است و به تدریج برخی مناطقی که در جهت آرامش و ثبات قدم برمی‌دارد این طرح‌ها عملیاتی می‌شوند یکی از اهدافی که مجمع تقریب به آن تأکید دارد تأسیس یک مجمع تقریب مجلس در سوریه است که مقدمات آن را فراهم کردیم و تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سوریه از دیگر طرح‌هایی است که باید انجام بگیرد. 

آیت‌الله اراکی در پاسخ به این سوال که چرا روسیه گاهی اوقات از مواضع خود در سوریه کوتاه می‌آید عنوان داشت: این بستگی به منافعی دارد که روسیه برای خودش فکر می‌کند. ما معتقدیم روسیه تاکنون خوب پیش رفته و به نفع خود روسیه است که در مقابل این گروهک‌های تروریستی اقدامات لازم را انجام دهد و آنها می خواهند آمریکا از تک محور بودن در جهان ثابت کنند که هدف مشترکی بین ما است. آمریکایی‌ها نباید به عنوان قلدر دنیا و در همه مسائل دخالت کنند و ایجاد فتنه و آشوب کنند. منافع همه مردم جهان در ایجاد صلح و آرامش تأمین می‌شود و با جنگ فتنه و تفرقه آرامش و صلح به وجود نمی‌آید.