ستاد انتخاباتی «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر 2016ریاست جمهوری آمریکا با انتشار ویدئویی تبلیغاتی، سفر اخیر «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان در انتخابات آمریکا به مکزیک را سفری «شرم آور» توصیف کرد.

ترامپ اخیرا در سفری که به مکزیک داشته است، بعد از دیدار با « انریکه پینا نی‌یه‎تو» رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که آنها درباره اینکه کدام کشور هزینه ساخت دیوار در جنوب آمریکا برای مهار ورود مهاجران را پرداخت خواهد کرد، صحبتی نکردند.

مدت زمان کوتاهی بعد از برگزاری این دیدار بود که رئیس جمهور مکزیک در شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های رادیو و تلویزیون اعلام کرد که صراحتا و موکدا در دیدار با ترامپ گفته است که کشورش هزینه ساخت این دیوار را پرداخت نخواهد کرد.

این در حالیست که نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بحث درباره ساخت دیوار در جنوب آمریکا و در مرز این کشور با مکزیک را به یکی از محورهای کمپین انتخاباتی خود تبدیل کرده است.

ستاد انتخاباتی کلینتون در ویدئوی خود علیه ترامپ اعلام کرده اند که تصور کنید یک رئیس جمهور قول می دهد تا یک کشور دیگر را مجبور کند که هزینه اجرای بخش عمده دستور کارش را بپردازد. تصور کنید که او دروغ می گوید.

در ادامه این ویدئو گفته می شود که: دونالد ترامپ به عنوان یک نامزد پیش از این ما را در عرصه جهانی خجالت زده کرده است. تصور کنید که او رئیس جمهور شود.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که ترامپ پیشتر مکزیکی‌ها را مجرم، قاتل و تجاوزگر نامیده و وعده داده بود که اگر دولت مکزیک حاضر به پرداخت هزینۀ ساخت این دیوار حائل نشود، مانع آن می‌شود که مکزیکی‌های شاغل در امریکا برای خانواده و اقوام خود در مکزیک پول بفرستند.

وی همچنین تأکید کرده بود که 11 میلیون مهاجر «غیرقانونی» حاضر در آمریکا را که برخی از آن‌ها بیش از 10 سال است که در این کشور زندگی می‌کنند، از امریکا اخراج خواهد کرد.

رئیس جمهور مکزیک پس از خروج ترامپ از کشورش با حضور در یک گفت‎وگوی تلویزیونی گفت سیاست‌های دونالد ترامپ تهدید بزرگی علیه مکزیک است.