«ویسنته فاکس» رئیس جمهور اسبق مکزیک طی مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی «سی ان ان آمریکا» در مورد طرح ساخت دیوار حائل میان مرز دو کشور آمریکا و مکزیک که دونالد ترامپ برای کنترل ورود مهاجرین غیر قانونی مکزیکی به خاک آمریکا پیشنهاد داده بود به اظهار نظر پرداخت.

فاکس گفت: «مسلما ما برای ساخت چنین دیواری هزینه نخوایم کرد. این یک پیشنهاد جنون آمیز است. من نمیدانم چرا شهروندان آمریکایی پذیرفته اند که هزینه چنین دیواری را پرداخت کنند. در صورت تصمیمی قطعی به ساخت چنینی دیواری آن ها هیچ گزینه ای دیگری ندارند جز اینکه تمام هزینه های ان را خودشان پرداحت کنند، زیرا مکزیک هیچ هزینه ای را برای ساخت چنین دیواری قبول نخواهد کرد. ما نسبت به آمریکا ملت کوچک تری هستیم ولی شأن، غرور و توانایی حل مشکلات خود را داریم.»

رئیس جمهور اسب مکزیک افزود: «ترامپ باید بفهمد که منطقه آمریکای شمالی قدرتمند ترین منطقه جهان است و ماهم به عنوان یک کشور از کشورهای همین منطقه محسوب می شویم. و از طریق اتحاد «نفتا» (قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی) است که اقصاد کشورهای آمریکا و مکزیک توانسته قدرت بگیرد. میلیون ها شهروند مکزیکی در اینجا وجود دارند که شغل و زندگی خوبی دارند که اما شهروندان دیگر ممکن است برای بهبود شرایط زندگی خود مهاجرت می کنند.»

فاکس ادامه داد: «کشور ایالات متحده نیز از میزان مشاغلی که نفتا ایجاد کرده است بسیار سود برده است. و شرکت های آمریکایی هم ازین اتحاد سود زیادی برده اند. در صورتی که این دیوار احداث شود هم دولت و هم شرکت های آمریکایی به شدت ضرر خواهند کرد و مشکلات زیادی دامن آن ها را خواهد گرفت. من مطئنم که تعداد افراد بیکار با احداث این دیوار بیشتر خواهد شد زیرا بازار ان ها از بین خواهد رفت. این یک پیشنهاد بسیار احمقانه است و من نمیدانم چرا ما در حال بحث در مورد این پیشنهاد هستیم.»

ویسنته فاکس در انتهای سخنانش گفت: «فردی که این پیشنهاد را داده (دونالد ترامپ) یک دیوانه تمام عیار است.»