با آغاز ماموریت احمد ابوالغیط در اتحادیه عرب که بی کفایتی آن به خصوص در یک دهه اخیر ثابت شده و ملت های عرب دیگر اعتمادی به این اتحادیه ندارند، اکنون این سوال مطرح می شود که دبیر کل جدید که برخی ها وی را به عنوان «وزیر عادی سازی روابط با اسرائیل» می شناسد آیا به دنبال قدم برداشتن در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

چهره احمد ابوالغیط برای هر کسی نا آشنا باشد برای فلسطینیان به خصوص ساکنان نوار غزه کاملا آشناست و مردم غزه تصاویر ابوالغیط در کنار «زیپی لیونی» وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی در سال 2008 و خنده ها و دست دادن های آنها، آن هم تنها دو روز پیش از آغاز جنگی ویرانگر علیه نوار غزه را هرگز فراموش نخواهند کرد تصاویری که حکایت از یک هماهنگی عمیق و چراغ سبز قاهره به رژیم صهیونیستی برای تجاوز به غزه به بهانه نابودی حماس داشت، جنگی که طی آن صدها فلسطینی شهید و زخمی شده و خانه های زیادی بر سر اهالی آن ویران شد. ابوالغیط حتی به جای محکوم کردن این جنگ و تجاوز رژیم صهیونیستی، جنبش حماس را مسئول این جنگ دانسته بود.

تصویر ذهنی فلسطینیان ساکن غزه از چهره ابوالغیط تنها به اینجا نیز ختم نمی شود بلکه وی در دورانی که وزیر خارجه مصر بود، پس از درگیری بین نیروهای امنیتی مصر و فلسطینیانی که بلاتکلیف در آن طرف مرز مانده بودند، تهدید کرد که اگر فلسطینیان غزه پا به خاک مصر بگذارند، پای آنها را خواهند شکست.

همچنین مواضع ابوالغیط درباره انقلاب 25 ژانویه به دنبال انقلاب تونس نیز بر هیچ کس پوشیده نیست و وی در آن زمان به دنبال فرار زین العابدین دیکتاتور تونس به عربستان گفته بود که «مصر، تونس نیست و سخنان برخی ها درباره انتقال انقلاب به مصر، پوچ و بی اساس است».

برخی شخصیت های معروف از جمله «ابراهیم یسری» معاون وزیر خارجه اسبق مصر از ابوالغیط به عنوان «کارمند مطیع» یاد می کند و می گوید: ابوالغیط در زمانی که سمت مشاور را بر عهده داشت من نیز سفیر بودم و ما روابط دوستانه ای داشتیم، وقتی ابوالغیط به منصب وزارت خارجه رسید من به او گفتم :« استعفانامه ات را در جیبت بگذار» وی نیز همین کار را کرد و تا زمان عزل در منصب خود باقی ماند. یسری اشاره می کند که عبدالرحمن عزام نخستین دبیر کل اتحادیه عرب بر دیدگاه خود اصرار می ورزید و تهدید می کرد که مواضع روسا و پادشاهان عرب را رسوا می کند.

همچنین عبدالله الاشعل نامزد اسبق ریاست جمهوری مصر از ابوالغیط به عنوان وزیر عادی سازی روابط با اسرائیل یاد می کند و مواضع خصمانه وی علیه غزه را محکوم کرده و آن را جفا علیه فلسطینیان و به دور از دیپلماسی می داند.

ابو الغیط در میان ملت های عرب همچنین به «مزدور اسرائیل» و «مرد اسرائیل» معروف است و مواضع خصمانه اش علیه ایران که بارها در دوره تصدی منصب وزارت خارجه مصر ایران را به مداخله در کشورهای عربی متهم کرده و همین ادعاها را روز گذشته نیز تکرار کرد، شناخته شده است و از اینرو ناظران پیش بینی می کنند که با قرار گرفتن ابوالغیط این «کارمند مطیع» در رأس اتحادیه عرب با توجه به روابط بسیار گرم وی با صهیونیست ها و مواضع تُند وی در قبال فلسطینیان، پرونده فلسطین همچون چند دهه اخیر پیشرفتی نخواهد داشت و همچنان مسکوت خواهد ماند و چه بسا به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش برود و در دیگر مسائل منطقه نیز به نظر می رسد که سعودی ها با سیطره بر اتحادیه عرب، مواضع خود را بر این کارمند مطیع تحمیل خواهند کرد.