سعد الحریری در ضیافت افطاری برای اعضای جریان المستقبل به‌طور ضمنی فاش کرد که هدف از جنگ علیه سوریه با توسل به تروریست‌های تکفیری، جدا کردن دمشق از محور مقاومت به‌ویژه ایران است.

وی خطاب به حاضران در این ضیافت افطاری گفت: من با عقل و اراده خودم و متقاعد شدن به طرح ابتکاری سعودی برای آشتی فراگیر عربی که لبنان اولین طرفی بود که از آن سود می‌برد، عازم سوریه شدم زیرا عربستان برای لبنان چیزی جز خیر و ثبات نخواسته و نمی‌خواهد، از همین رو کار غیرممکن را برای حمایت از کشور در برابر فتنه‌ها انجام دادم.

سرکشیدن جام زهر

حریری تصریح کرد: جام زهر را سرکشیدم و من بودم که با فدا کردن عزت نفس و شرافت شخصی به‌درخواست سعودی به سوریه رفتم تا این هدف بزرگ عربی (جداکردن سوریه از محور مقاومت به‌ویژه ایران) را تحقق بخشم اما بشار اسد به‌دنبال ناکام گذاشتن عربستان و طرح ابتکاری و نیز نادیده گرفتن نقش آن بود.

تلاش نافرجام برای جداکردن بشار اسد از سوریه

رئیس جریان المستقبل ادامه داد: نه‌فقط عربستان بلکه اوباما، سارکوزی، حسنی مبارک، امیر قطر و اردوغان همگی یک‌صدا به من گفتند: سعد! حتی اگر به‌قیمت زیر پا گذاشتن بزرگی، کرامت و احساسات شخصی‌ات تمام شود به سوریه برو زیرا ما به‌دنبال این هستیم که بشار اسد از ایران جدا شده و به آغوش عربی بازگردد.

الحریری در بخش دیگری از اظهارات خود اعتراف کرد که خودش و جریان المستقبل در بدترین وضعیت به سر می‌برند و با طوفانی بسیار سهمگین و بحرانی سخت دست به گریبان هستند.

وی گفت: من سعد رفیق الحریری رئیس جریان المستقبل مسئولیت کامل شکست‌ها را به‌عهده می‌گیرم و همچنان مخالف استفاده از سلاح در کشمکش‌های داخلی هستم و هرگز راضی نمی‌شوم جریان المستقبل به گروهی مسلح تبدیل شود.

رئیس جریان المستقبل در ادامه با اشاره به اینکه سالهاست احساس خطر می‌کند، اذعان کرد که اکنون بهای سنگین غیبت چهارساله‌اش را می‌پردازد.

نکته قابل ملاحظه اینکه سفر الحریری به سوریه و دیدارش با بشار الاسد در دمشق پیش از شروع بحران در سوریه و آغاز جنگ علیه دمشق با استفاده از تروریست‌های تکفیری صورت گرفت.

به‌عبارت بهتر الحریری در تاریخ 19 دسامبر سال 2009 به‌عنوان نخست وزیر لبنان به دمشق رفت حال آنکه همواره سوریه را متهم می‌کرد در ترور پدرش «رفیق الحریری» در سال 2005 دست داشته است.