دبیر کل مرکز موسوم به «دپارتمان اروپا برای امنیت و اطلاعات» فاش کرد که عربستان از طریق اردن، گاز شیمیایی وارد سوریه کرده و در اختیار گروهک جبهة النصره قرار داده‌ است.

ابوسعید فاش کرد که عربستان از طریق مرز اردن مواد شیمیایی خفه‌کننده‌ای در اختیار گروه تروریستی «جبهه النصره» (شاخه القاعده در سوریه) قرار داده است.

طبق گزارش وبگاه خبری این مرکز اروپایی  (desiagency)، به گفته ابوسعید، تروریست‌های النصره آوریل گذشته (فروردین 95 ) در منطقه «شیخ مقصود» شهر حلب، از این مواد شیمیایی علیه افراد غیرنظامی استفاده کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب افزود: «این برای نخستین بار نیست که النصره از چنین گازهای سمی علیه افراد غیر نظامی استفاده می‌کند»؛ چنین مواردی سابقا توسط محافل رسمی سازمان ملل به ثبت رسیده است و از این مسئله اطلاع دارند.

اما چرا عربستان اصرار دارد به جبهه النصره گاز شیمیایی بدهد؟ 

ارتباط با جبهه النصره به عنوان شاخه القاعده در سوریه چند فایده اساسی برای عربستان دارد. این گروه بر خلاف گروه جیش الاسلام و احرار الشام که مورد حمایت رسمی عربستان و ترکیه هستند، در ظاهر ارتباط رسمی با عربستان ندارد و چه بسا عربستانی مدعی مبارزه با این گروه نیز می باشد.

مقامات عربستانی به خیال خود با دادن گاز شیمیایی به جبهه النصره، تبعات این اقدام را مرتبط با خود ارزیابی نمی کنند. به تعبییر دیگر آنها به دنبال این هستند که با توجه به شکست های گروه های حامی آنها در مقابل ارتش سوریه ضمن تقویت یک جبهه کلی تر در برابر بشار اسد، اقدامات رادیکال نظامی خود را به این گروه – جبهه النصره – واگذار کنند.

از سوی دیگر عربستان با رادیکال کردن اقدامات غیر انسانی جنگ البته به دنبال تحریک ارتش سوریه و متحدینش برای اقدام متقابل نیز هستند. ضمن اینکه رادیکال کردن صحنه نبرد تحولات سوریه را وارد فازی غیر قابل کنترل می کند، هزینه های سنگینی را به دولت سوریه محتمل خواهد کرد.

آل سعود همچنین با توجه به خط قرمز اوباما در سالهای قبل مبنی اقداما نظامی در صورت استفاده از گاز شیمایی توسط دولت سوریه، تلاش می کنند در برخی مناطق ضمن استفاده از گاز شیمیایی این اقدام را به دولت سوریه منتصب کرده و با تخریب وجهه دولت سوریه در اذهان عمومی زمینه های فشار به آمریکا برای ورود به اقدام نظامی در سوریه را فرآهم کنند.

گفتنی است که یکی از دلخورهای شدید آل سعود از اوباما عدم تمایل وی به اقدام نظامی مستقیم در سوریه در سالهای اخیر بوده است.

لازم به ذکر است که یکی از خطوط ثابت رسانه های وابسته به آل سعود در سالهای اخیر این بوده که تلاش زیادی کرده اند که بشار اسد را به اقدامات رادیکال نظامی در سوریه و کشتار غیر نظامیان متهم کنند.