آمریکا از بیم تکرار حملات تروریستی نظیر آنچه در پاریس و بروکسل روی داد، همکاری‌های اطلاعاتی با کشورهای اروپایی را گسترش داده است.

 
به گفته مقامات اطلاعاتی امریکا، داعش شبکه‌های تروریستی سری در انگلیس، آلمان و ایتالیا نظیر گروه‌هایی که حملات تروریستی پاریس و بروکسل را انجام دادند، راه اندازی کرده است.

پرس تی وی نوشت، جیمز کلپر مدیر شورای اطلاعات ملی امریکا روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره وجود شبکه‌های سری داعش در کشورهای اروپایی گفت: «بله، داعش شبکه‌هایی سری (در  انگلیس، آلمان و ایتالیا) دارد. مشخصا این نگرانی ما و متحدان اروپایی‌مان است.»

وی افزود: «ما به بررسی مدارک درباره توطئه داعش در کشورهای مذکور ادامه می‌دهیم.»

کلپر یکی از معدود مقامات برجسته غربی است که به فعالیت داعش در کشورهای اروپایی اذعان می‌کند.

داعش پیشتر با انتشار ویدئویی، کشورهای انگلیس، آلمان و ایتالیا را به انجام حملات تروریستی تهدید کرده بود.

کارشناسان غربی می گویند پیش بینی اینکه هدف بعدی داعش کدام کشور خواهد بود تقریبا غیر ممکن است.

آمریکا از بیم تکرار حملات تروریستی نظیر آنچه در پاریس و بروکسل روی داد، همکاری‌های اطلاعاتی با کشورهای اروپایی را گسترش داده است.

کلپر دو هفته پیش نیز در صدر هیاتی اطلاعاتی با همتایان اروپایی خود در آلمان دیدار کرد.

پیشتر نیز مقامات اطلاعاتی اروپا گفته بودند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش در کشورهای انگلیس، آلمان، ایتالیا و حتی برخی دیگر از کشورهای اروپایی فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

ژیل دو کرشوو، رئیس امور ضد تروریسم اتحادیه اروپا روز 2 اردیبهشت در گزارشی خطاب به نشست وزرای کشورهای اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ درباره شکافِ قابل ‌توجه موجود در بخش تبادل اطلاعات درباره تروریست‌های داعش که به کشورهای اروپایی باز می‌گردند، هشدار داد.

وی گفت: «در اطلاعاتی که یوروپل از تروریست‌های خارجیِ (بازگشته از عراق و سوریه) دریافت می‌کند، شکاف قابل توجهی وجود دارد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «ظاهراً حملات پاریس و بروکسل نشان می‌دهد پلیس برخی از مهاجمان را می‌شناخته و آنها با برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا ارتباط داشته‌اند. به همین دلیل است که تبادل اطلاعات مهم است.»

یکی دیگر از مقام‌های اروپایی که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: «برخی از کشورها اطلاعات خود را در اختیار پایگاه‌های اطلاعاتی قرار نمی‌دهند و به همین دلیل افراد خطرناک می‌توانند بدون ردیابی شدن (به اروپا) بازگردند.»

در حملات تروریستی 22 مارس (3 فروردین) در بروکسل، پایتخت بلژیک، 32 نفر کشته و حدود 300 نفر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

بازرسان متوجه شدند که عوامل این حمله تروریستی با تروریست‌های حملات آبان ماه 1394 در پاریس رابطه داشته‌اند. در حملات تروریستی در پایتخت فرانسه 130 نفر کشته شدند.