کامرون به هنگام ورود به بروکسل در گفت وگو با خبرنگاران در همین حال ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند با ترکیه به یک توافق نهایی در مورد آوارگان دست یابد.

وی افزود: این توافق که بتواند سبب بازگشت آوارگان از جزایر یونان به ترکیه شود می تواند پیشرفت خوبی بشمار آید.
کامرون همچنین گفت: ما قبل از این در مورد پذیرش آوارگان سوری صحبت کرده ایم و این مساله در حال انجام است و قصد نداریم در نشست بروکسل مجدد این مساله را به بحث بگذاریم.
پیش از این دولت انگلیس توافق کرده است که طی پنج سال آینده 20 هزار آواره سوری که در اردوگاه های منطقه هستند، پذیرش کند.
نخست وزیر انگلیس همچنین تصریح کرد: مقررات مربوط به لغو ویزا برای اتباع ترکیه و نیز اسکان مجدد آوارگان ارتباطی با انگلیس نخواهد داشت چرا که کشورش بخشی از شنگن نیست.
براساس برخی پیشنهادهای مطرح شده در آستانه نشست بروکسل، لغو روادید اتباع ترکیه به اروپا ( همانند سایر اعضای عضو پیمان شنگن) از جمله شروط آنکارا برای امضای توافق با اتحادیه اروپا است. ضمن آنکه در ازای بازگرداندن هر پناهجویی که از راه غیرقانونی خود را به یونان رسانده یک پناهجوی سوری ثبت نام شده در اردوگاه های ترکیه به کشورهای اروپایی اعزام می شود.
گفته می شود که اتحادیه اروپا در چارچوب پیشنهاد یادشده قرار است یک کمک 6 میلیارد یورویی (4 میلیارد و 700 میلیون پوند) به ترکیه، ارایه دهد.
کامرون در این خصوص گفت: ما موافق پیشنهاد دسترسی آزاد و بدون ویزای شهروندان ترکیه به عنوان بخشی از این توافق نیستم . چرا که خواهان تداوم سیاست های مهاجرتی خودمان هستیم.
دور دوم مذاکرات اتحادیۀ اروپا و ترکیه برای نهایی کردن توافق اولیۀ صورت گرفته در روز هفتم مارس قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه در بروکسل برگزار شود. جلوگیری از عبور پناهجویان از ترکیه به یونان محور اصلی این نشست خواهد بود.
رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه به امید یافتن راه حلی که بتواند با کمک ترکیه بحران مهاجر به اروپا را حل کند، وارد بروکسل شده اند.