به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با الجزیره تصریح کرد، ترکیه از برخی از کشورهای اتحادیه اروپا آزادتر است. زمانی که شما به اتفاقات پارک گزی اشاره می کنید، چرا به اتفاقات فرانکفورت یا هامبورگ نگاهی نمی اندازید؟ آیا آنچه پلیس آلمان در این شهرها انجام داده را مشاهده کرده اید؟ چرا شما آنچه را که در انگلیس اتفاق می افتد نمی بینید؟

روزنامه حریت نوشت: اردوغان افزود، ما در برابر تخریب اموال عمومی می ایستیم. وظیفه ما اتخاذ تدابیر لازم برای برقراری نظم و صلح و آرامش است.

اشاره اردوغان به واقعه ای است که طی آن صدها نفر در جریان اعتراضات بر ضد سیاست های ریاضتی در شهرهای هامبورگ و فرانکفورت آلمان زخمی شدند. در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز در شهر لندن پلیس ضد شورش با اقدامات خشونت بار اعتراضات مردم را سرکوب کرد.

کشورهای اروپایی از اقدامات پلیس ترکیه در برخورد خشن با معترضان به تخریب پارک گزی در میدان تقسیم استانبول به شدت انتقاد کرده اند. برخورد خشونت آمیز پلیس ترکیه با این اعتراضات موجب گسترش آن به سایر شهرهای این کشور و تبدیل این اعتراضات به مخالفت مردم با سیاست های دولت اردوغان شده است.