به گزارش پارس به نقل از مهر، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در گفتگو با «رادیو کومرسانت» و «کومرسانت دیلی» از تمامیت ارضی سوریه و عراق دفاع کرده و تشکیل کردستان مستقل را مایه فروپاشی این دو کشور و همچنین ترکیه عنوان کرد.

وی در این باره گفت: روسیه از تمامیت ارضی سوریه و عراق حمایت می کند و البته به کُردها هم احترام می گذارد.

چورکین با طرح این موضوع که کُردها در حال حاضر هم در کشور عراق منطقه مخصوص به خود را دارند، عنوان داشت: روسیه بر این باور است که کُردها باید نیازهای ویژه خود را برآورده کنند حال آنکه این مسئله نباید به تجزیه دیگر دولت ها منجر شود. در غیر این صورت اوضاع ممکن است به سمت تشدید جلوه های مختلف بحران پیش برود.

وی هشدار داد: اقدام کُردها به ایجاد کردستان مستقل می تواند موجب فروپاشی سه کشور ترکیه، عراق و سوریه شود و چنین شرایطی مشابه بحرانی خواهد بود که ما در بوسنی و هرزگوین شاهد بودیم – کشوری که در آن تلاش کروات ها و صرب ها برای جدایی به پاکسازی قومی منجر شد.

 وی ادامه داد: این حوادث بسیار دردآور و خونین هستند و بهتر است از آنها پرهیز کرده و به دنبال فرمولی باشیم که بدون تضعیف اصول اساسی خاورمیانه موجب تامین رفاه کردها و تحقق بخشیدن به آرمان های ملی ایشان باشد.