به گزارش پارس به نقل از پارسینه، براساس اسناد و آمار موجود از جنگ ایران و عراق ، نسبت پیروزی های هوایی سوپر جنگنده های رهگیر اف-۱۴ تامکت نیروی هوایی ارتش ایران نسبت به جنگنده های از دست رفته یا همان Kill Ratio این هواپیما ، عدد خیره کننده ۲۱.۵ بوده است یعنی به ازای این تعداد جنگنده از دست رفته عراقی توسط تامکت ها، یک اف-۱۴ ایرانی سرنگون شده است.

این آمار خیره کننده و غیرقابل تکرار بیانگر عظمت این شاهکار هوانوردی و همچنین مهارت و شجاعت بی مثال خلبانان نیروی هوایی ایران است.

آمار Kill Ratio کلی جنگنده ها و خلبانان ایرانی در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیز قابل ستایش و فوق العاده است. به ازای هر ۱۱ پیروزی هوایی که جنگنده ها و خلبان های ایرانی در نبردهای هوایی بدست آورده اند، تنها ۱ فروند جنگنده ایرانی سرنگون شده است.

این آمار و ارقام در شرایطی حاصل شده که در تمام سال های جنگ کشور عراق مورد حمایت و پشتیبانی همه جانبه ابر قدرت های شرق و غرب خصوصا شوروی سابق و فرانسه بود.

گفتنی است این آمار بدون احتساب هواپیماهای سرنگون شده توسط پدافند هوایی دو طرف بیان شده و با در نظر گرفتن هواپیماهای سرنگون شده توسط پدافند، آمار تا حدودی به تعادل کشیده خواهد شد.

گرومن اف-۱۴ تامکت (به انگلیسی: Grumman F-14 Tomcat ) هواپیمای جنگنده مافوق صوتی دوموتوره، دو سرنشین و با بال متحرک ساخت شرکت گرومن در آمریکا است.

 تام‌کت‌های ایران تنها نمونه از جنگنده اف-۱۴ تام‌کت هستند که در خدمت نیرویی غیر از نیروی دریایی آمریکا قرار دارند.