به گزارش پارس به نقل از فارس،‌ سید‌عقیل موسوی ظهر امروز در نخستین میز تخصصی بررسی مشکلات و راهکارهای صادرات خوزستان به عراق اظهار کرد: به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، پیشنهادی برای بالا رفتن درآمدهای غیر‌نفتی عراق ارائه شد که ما نیز رای خود را بر‌اساس ارتباط با شرکت‌ها اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: در همین زمینه از بصره استعلام شده و معلوم شد که هیچ محدودیتی برای همکاری تجاری و اقتصادی با ایران وجود ندارد، مگر اینکه قیمت‌ها واقعی باشد.

سرکنسولگر عراق در ایران اضافه کرد: وضع اقتصادی استان بصره عراق به عنوان مرکز تجاری این کشور، خوب بوده ولی موفقیت در تجارت و صادرات مستلزم این است که شرکت‌های ایرانی حضور مستمری در این مرکز تجاری داشته باشند.

موسوی با بیان اینکه نبود مرکز آسیب‌شناسی بازار عراق در خوزستان، یکی از مشکلاتی است که بر روند صادرات این استان به کشور عراق تاثیر می‌گذارد گفت: در ارتباط با تعرفه جدید صادرات در تیر ماه نیز هنوز هیچ مطلب رسمی از دولت به ما ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی را برای صدور ویزای متعدد در نظر گرفته‌ایم خاطرنشان کرد: برداشتن ویزا برای ورود به عراق یک موضوع سیاسی و امنیتی است چون عراق در حال جنگ بوده و تصمیم‌گیری در این باره بسیار سخت خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه 2 هزار و 500 هکتار را برای راه‌اندازی ناحیه صنعتی در نظر گرفته شده است، گفت: مجلس استان بصره نیز 51 میلیارد دینار عراقی را برای این ناحیه صنعتی در نظر گرفته که البته هزینه کردن این اعتبار در حال حاضر به دلیل بالا بودن هزینه‌های جنگ امکان پذیر نیست.