به گزارش پارس به نقل از فارس،فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه بار دیگر به انتقاد نقش روسیه و ایران در سوریه پرداخت و مدعی شد که این دو کشور کمکی به روند صلح نکرده‌اند.

اولین دور از مذاکرات صلح سوریه که به صورت غیر مستقیم بین دولت و معارضین سوری انجام می‌شود، در حالی از دیروز رسما آغاز شده که مذاکرات هیئت معارضین را «محمد علوش» رئیس گروه «جیش الاسلام»، که پیشتر با القاعده بیعت کرده،‌ رهبری می‌کند،‌ مسئله‌ای که موجب تعویق چند باره گفت‌وگوها شد، اما نهایتا با اصرار عربستان سعودی این عضو گروه‌های تروریستی در هیئت مذاکره‌کننده باقی ماند.

همزمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یکی از مواضع جیش الاسلام در سوریه را هدف قرار داده و همچنان این گروه را تروریست می‌داند. 

هاموند که دیروز در اردوگاه «زاتاری» اردن واقع در 10 کیلومتری جنوب مرز سوریه صحبت می‌کرد، بدون اشاره به نقش ریاض در تأخیر در برگزاری مذاکرات، گفت: «این مایه تأسف من است که روس‌ها دارند هرآنچه ما انجام می‌دهیم را تضعیف می‌کنند.»

وی افزود: «روس‌ها می‌گویند بیائید صحبت کنیم و بعد صحبت می‌کنند و صحبت می‌کنند و صحبت می‌کنند. مسئله اینجاست که روس‌ها همزمان با صحبت کردن، بمباران می‌کنند و از (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) حمایت می‌کنند.

کشورهای غربی می‌گویند روسیه در حملات خود در سوریه که سپتامبر سال گذشته به درخواست دمشق آغاز شد، باید فقط مواضع داعش را هدف قرار دهد و از دولت سوریه حمایت نکند. روسیه دیروز اعلام کرد در یک هفته گذشته طی 468 سورتی پرواز، بیش از 1300 موضع تروریست‌ها را هدف قرار داده است. 

منابع روس می‌گویند حملات این کشور در سوریه صدها نفر از اعضای داعش را کشته و موجب شده شمار زیادی نیز از این گروه جدا شوند. به گفته آن‌ها، در 4 ماهی که از عملیات روسیه در سوریه می‌گذرد، داعش در موضع انفعالی قرار گرفته و هیچ تصرف مهمی نداشته است.

با این حال، هاموند حملات روسیه را موجب تضعیف گفت‌وگوها و تقویت داعش دانسته است. از زمان آغاز حملات روسیه در سوریه، تاکنون دو نشست بین‌المللی با حضور نزدیک به 20 کشور از جمله ایران برگزار شده و نقشه راهی هم برای حل بحران تدوین شده که مرحله اول آن آغاز مذاکرات سوری-سوری است.

قرار بود هیئت معارضین و فهرست گروه‌های تروریستی مستثنا از گفت‌وگو و آتش‌بس توسط سازمان ملل تعیین شود، اما عربستان سعودی در این روند مداخله کرده و هیئت معارضین را در نشستی موازی در ریاض تشکیل داد. نشریه فارین پالیسی دو هفته قبل گزارش کرد که استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه، در یک نشست غیرعلنی شورای امنیت به صورت غیرمستقیم عربستان را به مانع‌تراشی در روند صلح متهم کرده است. 

هاموند در ادامه اظهاراتش گفت: «روس‌ها می‌گویند به دنبال نابودی داعش هستند، اما آن‌ها داعش را بمباران نمی‌کنند بلکه معارضین میانه رو را بمباران می‌کنند.»

وی سپس در مورد احتمال تغییر موضع روسیه در سوریه، پوتین را فردی مرموز خواند و گفت: «چیزی که من فهمیدم، چه زمانی که وزیر دفاع بودم و چه حالا که وزیر خارجه هستم، این است که مهم نیست چقدر وی را تحت نظر دارید، شما هیچ چیز نخواهید دریافت. کاملا مرموز و غیرقابل نفوذ است.»

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: «به هیچ وجه نمی‌دانیم که نقشه بازی کرملین چیست. نمی‌دانیم. هیچ شورایی برای بحث (در روسیه) وجود ندارد و هرچه که هست در سر آقای پوتین می‌گذرد.»

هاموند در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این سوال که آیا ایران بیش از روسیه به روند صلح کمک کرده، گفت: «تصور نمی‌کنم که یکی از آن‌ها به طور مشخص به روند صلح کمک کرده باشد.»

وی گفت: «روس‌ها و ایرانی‌ها دست در دست رژیم سوریه کار می‌کنند و ایرانی‌ها و هم دستکم به همان اندازه روس‌ها به دنبال حفظ رژیم سوریه هستند.»

بر اساس نقشه راه حل بحران سوریه، قرار است مذاکره مستقیم، برقراری آتش‌بس، اصلاح قانون اساسی و نهایتا برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری، به این درگیری‌های 5 ساله که جان ده‌ها هزار نفر را گرفته پایان داده شود. جان کری وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته گفت آنچه در مذاکرات سوریه مورد توافق قرار گرفت، تا حد زیادی مشابه طرحی است که ایران از سال گذشته برای صلح در سوریه ارائه کرده بود.