به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، این افشاگری در شرایطی مطرح شد که تنش ها در خاورمیانه بالا گرفته است و کشتی های جنگی ایالات متحده، انگلیس و فرانسه برای حملات موشکی به سوریه آماده شده اند.

 

این تنش ها موجب شده است تا قیمت نفت خام برنت در پنج ماه اخیر به بالاترین حد خود و به ۱۱۲ دلار در هر بشکه برسد.

 

اطلاعات افشا شده مربوط به جلسه غیرعلنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان است.

 

به گفته کرملین، شاهزاده بندر بن سلطان با ترکیبی از انگیزه ها و تهدیدها در تلاش برای شکستن بن بست در سوریه بوده است.

 

گفته می شود که این شاهزاده سعودی در جلسه چهار ساعته خود با پوتین گفته است: اجازه دهید که ما یک استراتژی متحد روسی-سعودی را در موضوع نفت بررسی کنیم. هدف این است که در قیمت نفت و تولید مقادیری از نفت که به حفظ قیمت در بازارهای جهانی می انجامد، به توافق برسیم.

 

این دیدار سه هفته پیش در ویلای پوتین در خارج از مسکو انجام شد.

 

وی افزود: ما درک می کنیم که روسیه علاقه زیادی به نفت و گاز در دریای مدیترانه از اسرائیل گرفته تا قبرس دارد. ما همچنین از اهمیت خط لوله گاز روسیه به اروپا آگاه هستیم و نمی خواهیم که با آن رقابت کنیم. ما می توانیم در این زمینه با هم همکاری کنیم.

 

اینگونه به نظر می رسد که این گفت وگوها ارائه اتحادی میان کارتل نفتی اوپک و روسیه باشد که با هم بیش از ۴۰ میلیون بشکه نفت در یک روز تولید می کنند و در مجموع ۴۵ درصد تولید جهانی نفت را تشکیل می دهند. چنین اقدامی می تواند چشم انداز استراتژیک را تغییر دهد.

 

جزئیات این مذاکرات برای اولین بار به مطبوعات روسیه درز کرد. جزئیات دقیق تر آن در روزنامه لبنانی السفیر که دارای ارتباطاتی با حزب الله لبنان است، منتشر شده است.

 

به نوشته السفیر، شاهزاده بندر به حفاظت از پایگاه دریایی روسیه در سوریه در صورت سرنگونی اسد متعهد شده است، اما وی همچنین تهدید کرد چنانچه توافقی صورت نگیرد، حملات تروریستی چچن در بازی های المپیک زمستانی در سوچی روسیه انجام می شود.

 

رئیس سازمان اطلاعات عربستان گفته است: می توانم به شما برای محافظت از بازی های المپیک زمستانی در سال آینده تضمین بدهم. گروه های چچنی که تهدیدی برای امنیت بازی ها هستند، توسط ما کنترل می شوند.

 

شاهزاده بندر در ادامه گفته است: عملیات چچن ها در سوریه ابزار فشاری است که می تواند خاموش یا روشن شود. ما از آنها در مواجهه با سوریه استفاده می کنیم، اما آنها هیچ نقشی در آینده سیاسی سوریه نخواهند داشت.