به گزارش پارس به نقل از تسنیم،روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: عصر جمعه، زمانی‌که وزارت خارجه ترکیه سفیر روسیه در آنکارا را در اعتراض به اقدام جنگنده روسیه از نوع «سوخو 34» به نقض حریم هوایی این کشور در منطقه «غازی عینتاب» در مجاورت مرز سوریه، احضار کرد،  سخنگوی این وزارتخانه تصریح کرد، قبل از ورود جنگنده روسی که 25 ثانیه به طول کشید، بارها به زبان‌های انگلیسی و روسی به خلبان آن هشدار داده شد.

در حالی‌که، ژنرال «ایگور کوناسینکوو» سخنگوی وزارت دفاع روسیه این اتهام‌های ترکیه را «تبلیغاتی» خواند و گفت: رادارهای ترکیه توانایی تشخیص هویت هواپیمایی را ندارند.

 در نوامبر گذشته، جنگنده‌های ترکیه یک بمب‌افکن روسیه را بر فراز کوه ترکمن در شمال سوریه ساقط کرد. ترکیه مدعی شد این هواپیما برای چند ثانیه وارد حریم آن شد، اتهامی که مقام‌های روسی آن را رد می‌کنند.

از زمان سرنگون کردن هواپیمای نظامی روسیه، روابط آنکارا و مسکو با نوعی تنش مواجه شده است. در پی این اقدام، دولت روسیه تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ترکیه وضع و صادرات از این کشور را متوقف کرد. همچنین دولت روسیه 4 میلیون شهروند این کشور را از گردش در مراکز تفریحی ترکیه و مناطق توریستی آن محروم کرد و همچنین سیستم بدون روادید با ترکیه را به حال تعلیق درآورد.

به عقیده نویسنده این مقاله، چند دلیل وجود دارد که عدم اقدام هواپیماهای جنگی ترکیه به سرنگون کردن هواپیمای روسی، که حریم هوایی این کشور را به مدتی بیشتر از دفعه قبلی نقض کرد، توجیه می‌کند:

نخست: تمایل دولت ترکیه به دوری از تنش و در نهایت رو در رو شدن با روسیه. چه‌‌بسا دلیل این مسئله این باشد که (ترکیه) به این باور رسیده است که دولت روسیه تعمدانه این اقدام را صورت می‌دهد تا انتقام بگیرد و یکی از هواپیماهای ترکیه را منهدم کند.

دوم: هواپیمای «سوخوی 34» که جمعه گذشته وارد حریم هوایی ترکیه شد، پیشرفته‌ترین هواپیمای نیروی هوایی روسیه است و لذا منهدم کردن آن به راحتی هواپیمای سابق یعنی «سوخوی 24»، که قدیمی‌تر و ساده‌تر است، دشوار است.

سوم: آنکارا متوجه شده است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، که از اعضای آن است، قصد رویارویی با روسیه به دلیل نقض حریم هوایی ترکیه به مدت چند ثانیه را ندارد. آن هم در زمانی که روسیه و آمریکا، این روزها در بالاترین سطوح به تفاهمی در پرونده سوریه دست یافته‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه پیش از سفرش به آمریکای شمالی، تصریح کرد که درخواست دیدار با همتای روسی خود «ودلایمیر پوتین» را برای گفت‌وگو درباره آخرین فصل از بحران بین دو کشور داده ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده است. همانگونه‌که درخواست‌های قبلی مشابه اردوغان در جریان منهدم کردن هواپیمای روسی در نوامبر گذشته نیز رد شدند. این بدان معنا است که رئیس‌جمهور پوتین قصد ندارد قبل از گرفتن انتقام از توهینی که علیه او و کشورش در پی سرنگونی هواپیمای روسی توسط جنگنده‌های ترکیه و کشتن خلبان آن توسط شورشیان ترکمن شده است، با ترکیه آشتی کند.

اردوغان در (مواجهه) با همسایه روسی خود، که آن را از شمال و شرق (سوریه) محاصره کرده، با معضل بزرگی مواجه شده است. در صورتی‌که ترکیه هواپیمای اخیری را که حاکمیت ملی و حریم هوایی را نقض کرد، منهدم می‌کرد، وارد جنگ هوایی نابرابری می‌شد که عواقب آن نیز با توجه به شروط روسیه، سخت است. در واقع، ترکیه با عدم سرنگون کردن آن، روسیه را به نقض‌هایی چه‌بسا عمیق‌تر تشویق خواهد کرد و خود نیز در شمایلی «مردد» یا «ترسو» ظاهر خواهد شد که این وضعیت، آرزوهای بسیاری از هواداران آن در داخل ترکیه و خارج آن را بر باد می‌دهد.