به گزارش پارس به نقل از تسنیم، " ینز استولنبرگ" دبیر کل ناتو بعد از سرنگونی یک فروند جنگنده روسی توسط ترکیه در مرز با سوریه درباره تشدید تنش ها هشدار داد.

وی در گفتگو با نشریه "دی سایت" تصریح کرد که این یک شرایط جدی است. حالا آرامش و دیپلماسی و همچنین تداوم مناسبات بین دولت روسیه و ترکیه ضروری است.

دبیر کل ناتو همچنین گفت: دشمن مشترک ما باید داعش باشد. این مهم است که همه احزاب این هدف نهایی یعنی پیروزی بر داعش را مبنا قرار دهند. در این راستا روسیه باید نقش مهم تری را ایفا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تا به حال اکثر حملات هوایی روسیه به مناطقی انجام شده است که توسط داعش کنترل نمی شده است. اما اخیرا جنگنده های روسی به صورت فزاینده ای همچنین اهداف داعش را هدف قرار داده اند.

استولنبرگ همچنین اظهار داشت که به صورت کلی ناتو خواهان مناسبات بهتر با روسیه است. البته پیش شرط ما این است که روسیه به اصول اساسی در قبال اوکراین مانند امنیت مرزهای همسایگان خود احترام بگذارد.

ترکیه ادعا می کند که جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده و پس از هشدارهای زیاد هدف شلیک قرار گرفته است. این در حالی است که روسیه این مسئله را رد کرده و اعلام کرده است که این جنگنده در حریم هوایی سوریه هدف قرار گرفته و هیچ تهدیدی را برای ترکیه نداشته است.

ظاهرا دو خلبان این جنگنده پس از شلیک با چتر نجات از هواپیما بیرون پریدند که بر اساس اطلاعات روسیه یکی از آن ها به دست تروریست های افراطی در سوریه کشته شده است. سرنوشت خلبان دوم هنوز مشخص نیست. ظاهرا امروز وزارت دفاع روسیه خبر داده است که وی نجات یافته است.