به گزارش پارس به نقل از فارس، امروز در مراسم ویژه‏‌ای که در حومه عشق‏‌آباد در منطقه «باغ‌‏آباد» برگزار شد، بسته‌های حاوی انواع مختلف مواد مخدر که طی عملیات نیروهای امنیتی و انتظامی از قاچاقچیان کشف و ضبط شده‌‏اند، توسط دیپلمات‌ها و سفرای خارجی مقیم ترکمنستان و نیز مسئولان ترکمنستانی حاضر در این مراسم، به آتش کشیده شد.

نمایندگان اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل (UNDOC) ،سازمان امنیت وهمکاری اروپا، دیپلمات‌ها و سفرای خارجی مستقر در ترکمنستان و نیز نمایندگان سازمان‏‌های اجتماعی و مطبوعات و رسانه‌‏های خبری داخلی و خارجی در این مراسم حضور داشتند.

تلویزیون ملی ترکمنستان به میزان مواد مخدر و دخانیات که در مراسم مذکور سوزانده شد، اشاره نکرد.

از سوی دیگر تلویزیون ملی ترکمنستان روز جمعه در برنامه خبری «وطن» در گزارشی از دستگیری و  متلاشی شدن یک باند قاچاق و تجارت غیر قانونی سیگار در عشق‌آباد نیز خبر داد.

تدابیر شدید همه جانبه برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و دخانیات، تجهیز نیروهای مرزبانی، انتظامی و امنیتی، حبس طویل‏‌المدت و نیز مصادره اموال عاملان قاچاق و توزیع آنها در خاک ترکمنستان و نیز عدم عفو عمومی دست‏‌اندرکاران قاچاق مواد مخدر که در حبس در زندان‏های این کشور به سر می‏‌برند، ترکمنستان را به یکی از جدی ترین کشورها در راه مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر تبدیل کرده است.

ترکمنستان مرزهای طولانی زمینی با افغانستان مرکز کشت و تولید انواع مواد مخدر جهان دارد و قسمت عمده مواد مخدر از طریق این کشور و مسیرهای ترانزیتی وارد ترکمنستان و قاچاق می‏‌شوند.