به گزارش پارس به نقل از ایرنا به نقل از رسانه های ترکمنستان، دولت هدف از این اقدام را ˈحمایت از رشد اقتصاد و بهره برداری بهینه از ذخایر نفت کشورˈ عنوان کرده است.


از سال ۱۳۸۷ به دستور ˈقربانگلی بردی محمد افˈ رئیس جمهوری فعلی، در این کشور ماهانه ۱۲۰ لیتر بنزین رایگان به رانندگان عرضه می شد. از آن زمان نرخ بنزین غیرسهمیه ای نیز در کشور ترکمنستان، شروع به گران شدن کرد.

ترکمنستان با ۴۸۸ هزارکیلومتر مربع مساحت و جمعیتی افزون بر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یکی از کشورهای همسایه ایران در حاشیه دریای خزر دارای برخی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز طبیعی در جهان است. با این حال این کشور با چالش های بسیاری برای استخراج و صادرات آن به بازارهای جهانی روبروست.

این کشور از لحاظ جغرافیایی دور از بازارهای مصرف قرار دارد و فاقد زیرساختهای کافی خط لوله برای صادرات هیدروکربن های بیشتر است.

ذخایر نفت اثبات شده ترکمنستان تا دی ماه ۱۳۹۱ حدود ۶۰۰ میلیون بشکه اعلام شده است. بسیاری از میدان های نفتی ترکمنستان در حوزه جنوبی دریای خزر و منطقه خشکی گرشیزلیک در غرب این کشور واقع است.

برابر آخرین گزارش منتشره ازسوی سازمان بین المللی نفت و گاز، ترکمنستان درحال حاضر جزء شش کشور برتر از لحاظ ذخایر گاز طبیعی و در بین ۲۰ کشور نخست از لحاظ تولید گاز طبیعی در جهان است.

ترکمنستان ادعا می کند در بخش متعلق به خود از دریای خزر، حدود ۸۰ میلیارد بشکه نفت وجود دارد که مقدار زیادی از آن هنوز کشف نشده است. بیشتر ذخایر نفت مورد ادعای ترکمنستان در مناطق مورد مناقشه دریای خزر واقع شده است و بدون توافق بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در مرزهای دریایی، ترکمنستان قادر به توسعه عملیات اکتشاف و استخراج در این منطقه نخواهد بود هرچند که ترکمنستان از سال ۱۳۷۷ با عقد قرارداد با چند شرکت نفتی خارجی در حال توسعه بخش ترکمنستان از دریای خزر است.