« حاج یوسف حسین پور »، پیرغلام و مداحان پیشکسوت دارالارشاد اردبیل شامگاه گذشته دارفانی را وداع گفت.

وی در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در یک خانواده مذهبی در محله معجز اردبیل دیده به جهان گشود و به‌خاطر داشتن صدا و لحن زیبا  و تسلط بر شعر و آهنگ‌های مرثیه، از ۸ سالگی در مراسم شبیه خوانی و تعزیه اجراهای بی‌نظیر و تاثیرگذاری داشت.

حاج یوسف در دوران نوجوانی و جوانی با حضور در هیئات مذهبی اردبیل و تلمذ از محضر بزرگان شعر آیینی و مرثیه خوانی، به پختگی کامل رسید و به یکی از مادحین سرآمد دار الارشاد تبدیل شد.

وی سپس هیأت حضرت رقیه علیها السلام اردبیل را تاسیس و طی نزدیک به ۵۰ سال هیأت‌داری، بسیاری از مداحان و نوحه خوانان مطرح اردبیل را تربیت و به جامعه مداحی استان و کشور معرفی نمود.

در کارنامه مداحی۶۰ ساله حاج یوسف، نوحه‌خوانی در مهم‌ترین و بزرگترین دستجات عزاداری محلات اردبیل و دیگر شهرهای آذری زبان به چشم می‌خورد.

آن مرحوم انس و الفتی عمیق با شعرای بزرگ آیینی اردبیل از جمله مرحوم استاد انور اردبیلی و مرحوم استاد معنوی اردبیلی داشت و در اجراهایش بیشتر از اشعار آنان استفاده می‌کرد.

بر اساس نظر اساتید نوحه خوانی، بی‌گمان حاج یوسف را باید از معدود دوبیتی‌خوانان مسلط، قدر و تاثیرگذار تاریخ نوحه خوانی اردبیل به شمار آورد.  

این مداح عالیقدر حسینی پس از تحمل چند سال بیماری، در سن ۷۳ سالگی در اثر افت فشار و ایست قلبی در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل دیده از جهان فرو بست و به دیدار مولایش حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) شتافت.

فرمانده سپاه حضرت عباس (علیه السلام) با صدور پیامی درگذشت این مداح مخلص و بی‌ریای حسینی را به جامعه مداحان استان و خانواده وی تسلیت گفت.

مراسم تشییع و تدفین این مداح دلسوخته اهل بیت عصمت وطهارت(ع)   ساعت ۱۸ عصر امروز از مقابل مسجد معجز اردبیل آغاز خواهد شد.