فرشته شکاری معلم و فعال فرهنگی میهمان برنامه چراغ بود و در گپ و گفتی صمیمی مروی بر فعالیت‌های خود با محور امر به معروف و نهی از منکر داشت و گفت: جغرافی خواندم و به فعالیت‌های فرهنگی علاقه داشتم و با آشنایی با یک موسسه خیریه فعالیت‌های مورد علاقه من با گروه خادمین شهدا شکل گرفت اما پس از مدتی توسط دختر یکی از شهدا با طرح نائب شهید ارتباط گرفتم و در شهری دور از زادگاهم شهدا به من نشان دادند که اگر بخواهند خودشون دست ما را می‌گیرند.

این فعال فرهنگی در رابطه با اثرگذار بودن شیوه‌های تعلیمی و مذهبی در مدرسه برای دانش‌ آموزان پرداخت و گفت: نیاز هست برای دانش آموزان وقت گذاشت و بر اساس موقعیت و جو هم کار تفاوت دارد به ویژه که دانش آموزان در سنین حساس متاثر از محیط زندگی هستند و در مقطعی کتاب شهدا را به بچه‌ها معرفی کردم و باید کاری کنیم که دانش آموز به مربی خود اعتماد کند و والدین با رابطه صمیمی دو طرفه می‌توانند در مسیر تربیت کودک و نوجوان خود موفق باشند، کودک فکر نکند والدین نظرشان را تحمیل می‌کنند بلکه راه درست و غلط را به آنها نشان دهند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: زمینه فکر کردن را برای کودک و نوجوان فراهم کنیم و اجازه دهیم او نسبت به مسائل فرصت فکر کردن داشته باشد و در این راه و مسیر روش درست و راه درست را به آنها نشان دهیم چرا که بچه‌ها منطقی هستند و راه درست را که نشانشان‌ دهیم خودشان آن را ادامه می‌دهند و دنبالش می‌روند. وقتی زمینه فکری برای کودک شکل گرفت راه درست را طی می‌کند وقتی به یکی از دانش‌آموزان کتاب زندگی شهید ابراهیم هادی را معرفی کردم و موجب شد وقتی جلد اول را خواند به مشکل خورد و از من کمک خواست و به او گفتم از شهید کمک بخواهد.

شکاری ادامه داد: شکر خدا مشکل آن دانش آموز حل شد و وقتی جلد دوم کتاب را خوانده بود دیدگاهش به زندگی تغییر کرده بود و اینطور می‌گفت که حتی نمی‌خواسته یک روز دیگر زندگی کند و زندگی‌اش تمام شود اما حس او عوض شد و دنیا برایش قشنگ شده بود و الان به آرامشی که فکر می‌کرد یک رویاست رسیده است.

این فعال فرهنگی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود در رابطه با سوال اساسی جوانان در رابطه با لذت بردن و تفریح کردن و چرایی محروم شدن از این لذت‌ها، بیان کرد: محروم کردن نیست واقعا لذت بردن در جوانی خوب است و باید از این فرصت خوب استفاده کنیم و لازم است که انتخاب‌های خوبی داشته باشیم، انتخابی که بیشترین نفع و کمترین ضرر را برای ما داشته باشد مانند آزمون کنکور که به مدت کوتاهی فرد از برخی لذت‌ها چشم پوشی می‌کند و به لذت واقعی خود می‌رسد. برخی لذت‌های آنی است و ما در زندگی مدام بین این انتخابات‌ها هستیم و این انتخاب‌ها هستند که باعث رشد ما می‌شوند. 

شکاری که معاون پرورشی یکی از مناطق آموزش و پرورش در شهر رفسنجان است، برخی از شیوه‌های فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی برای دانش آموزان را مطرح و اظهار کرد: در آن منطقه که من مشغول به خدمت هستم خانواده‌ها چندان تقیدات مذهبی ندارند و شناخت درستی ندارند و حجاب را محدودیت می‌دانند و وقتی محیط شاد ما در مدرسه با بچه‌های خود دیدند و احکام اسلامی را به بچه‌ها می‌گفتیم تا خودشان انتخاب کنند و حتی والدین بیان کردند که چرا عقاید خود را به بچه‌ها تحمیل می‌کنید و ما گفتیم که صرفا به آنها آموزش می‌دهیم و وقتی رابطه صمیمی در روحیه بچه‌ها و پیشرفت تحصیلی و اخلاق آنها تاثیر داشت، اینطور نگاه والدین هم تغییر کرد.

وی عنوان کرد: از آنجا که رابطه خوبی با بچه‌ها داشتیم موفق شدیم فعالیت آنها را تحت تاثیر قرار دهیم و برایشان وظیفه تعریف کردیم و آنها را به این کار تشویق کردیم و مشتاق به همکاری شدند و اینطور که مسئولیت داشتند در انجام فعالیت‌ها هم اشتیاق به خرج می‌دادند، مثلا دانش‌آموزی که نماز نمی‌خواند مسئول تزیین نمازخانه بود و اینطور به عبادت و شکرگزاری خدا مشتاق می‌شد. همینطور دانش آموزی که انتخاب اشتباهی برای کلاس ورزشی اش داشت در انتخاب خود تجدیدنظر کرد.

شکاری آموزش و کسب مهارت را موثرترین شیوه ورود و موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی می‌داند و یادآور شد: شهدا هدایتگر مسیر زندگی من بودند به ویژه شهید ابراهیم هادی که چراغ راه من شد و در زندگی برای همه ما اتفاقات بسیاری می‌افتد و لازم است بعد از همه آن اتفاق‌ها از خدا برای تک تک چراغ‌هایی که در مسیرهای تاریک زندگی ما قرار داده تشکر کرد.

برنامه «چراغ» در فصل دوم با موضوع عفاف و حجاب و با شعار همراهی برای درست تر دیدن، روی آنتن شبکه پنج می‌رود. این برنامه کاری از گروه شبکه پنج سیماست که به تهیه کنندگی «مصطفی هیودی»، سردبیری «محمد حسن زمان وزیری» با اجرای «المیرا سماواتی» است و برنامه به قلم نعیمه اسلاملو و گروه نویسندگان است که مهمانان این برنامه در فصل جدید کارشناسان حوزه حجاب و عفاف، فعالان فرهنگی، طراحان مد و لباس اسلامی، گروه های مردمی فعال عفاف و حجاب هستند و مجری طرح موسسه فرهنگی هنری کاربردی «خیبر» است‌.

برنامه «چراغ» چهارشنبه و پنجشنبه‌ها ساعت ساعات ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود و می‌توانید بازپخش آن را در همین شبکه یکشنبه و دوشنبه‌ها ساعت۱۳:۳۰ و بعد از خبر ۲۴ مشاهده کنید. همچنین می توانید این برنامه را بطور کامل از طریق تلوبیون یا صفحه آپارات برنامه به آدرس cheragh_tv5 به تماشا بنشینید.