به گزارش پارس نیوز، 

 سیما امسال برای اولین بار با با جسارتی قابل تأمل به عملیات کربلای ۴ ورود پیدا کرد. عملیاتی که از چالش برانگیزترین مقاطع دفاع مقدس هشت ساله است. برای بسیاری از مردم، کربلای ۴ یادآور ۱۷۵ غواصی است که مظلومانه و با دستان بسته به شهادت رسیدند. شهدایی که بازگشت آن‌ها و تشییع باشکوه پیکرهای آن‌ها در سال ۹۴ خون تازه‌ای به رگ‌های جامعه بخشیدند. اما هنوز بسیاری از زوایای این عملیات مهم و زمینه‌هایی که موجب پر کشیدن تعداد زیادی از فرزندان این کشور در آن عملیات شد برای مردم بازگو و تبیین نشده است.

ماجرا از توئیت سرلشکر محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس آغاز شد. او در این توئیت، عملیات کربلای ۴ را یک عملیات فریب معرفی کرد. همین عامل باعث جنجال‌های فراوانی شد و بسیاری به رضایی و سایر فرماندهان آن عملیات اختند. اما صداوسیما این بار در نقش یک رسانه پیشتاز و موج آفرین، قد علم کرد. به این ترتیب که همزمان با سالگرد عملیات کربلای ۴ و به بهانه توئیت جنجالی محسن رضایی، از وی دعوت شد تا در برنامه زنده «حالا خورشید» شبکه سه سیما حضور یابد و به تشریح جزئیات و ناگفته‌های این عملیات و مسائل پشت پرده آن بپردازد.

اما اتفاق دیگر، گفت وگوی تلفنی سرلشکر قاسم سلیمانی با این برنامه و درباره عملیات کربلای چهار بود. این اتفاق کم نظیر بود. چون سردار سلیمانی، طی سال‌های اخیر هیچ مصاحبه‌ای انجام نداده بود، اما با تدبیر و درایت و زمان سنجی سیما، این اتفاق برای اولین‌بار رخ داد.

به همین دلیل هم این برنامه به نقطه عطفی در میان برنامه‌های گفت وگو محور تلویزیون تبدیل شد و بازتاب‌های گسترده‌ای در پی داشت. این درحالی است که براساس شنیده‌ها، حضور هر دو فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس، با هماهنگی ریاست رسانه ملی اتفاق افتاد. چون همان طور که بیان شد، سرلشکر سلیمانی اساساً مصاحبه نمی‌کند و محسن رضایی نیز کمتر در برنامه‌ای حاضر می‌شود.

اما این پایان کار نیست؛  پنجشنبه ۱۳ دی، یک فیلم سینمایی که بخش‌هایی از آن به عملیات کربلای ۴ ارتباط دارد نیز از سیما پخش می‌شود. ساعت ۲۲ پنجشنبه در شبکه یک سیما که معولا به پخش فیلم‌های سینمایی خارجی اختصاص دارد، این بار به فیلم دفاع مقدسی «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی تعلق دارد. این فیلم که قبلاً هم در قالب یک سریال از همین شبکه به نمایش درآمده بود، محصول سال ۱۳۹۲ است و با حضور جمع کثیری از بازیگران مطرح سینمای کشور به بازنمایی برخی از وقایع اجتماعی حول دفاع مقدس در دهه ۶۰ می‌پردازد. فیلمی که گرچه در قالب کمدی ساخته شده، اما در نهایت به تراژدی ختم می‌شود. چون بخش‌های جنگی این فیلم، در واقع نمایش دهنده عملیات کربلای چهار هستند.

قصه این فیلم در نهایت با مدفون شدن غواص های دست بسته، همان‌هایی که به نمادی از مظلومیت رزمندگان در دوران دفاع مقدس تبدیل شدند به پایان می‌رسد. صحنه‌های جنگی «معراجی‌ها» با به کارگیری جلوه‌های ویژه میدانی و رایانه‌ای، باورپذیر و نزدیک به واقع هستند. می‌توان این قطعه از فیلم را از جمله بهترین صحنه‌های جنگی سینمای ایران در سال‌های اخیر بدانیم. البته نماهنگ‌های زیبا و تأثیرگذاری هم از این بخش فیلم ساخته شده است که آنها هم در نوع خود دیدنی هستند.

در مجموع، می‌توان با استمرار و شبیه‌سازی آنچه طی هفته اخیر درباره عملیات کربلای ۴ در سیما با موفقیت و جریان‌سازی رخ داد، در مواقع دیگر نیز به تولید برنامه‌های موثر و موج‌آفرین و روشنگر پیرامون مسائل و ابهامات تاریخی و سیاسی در رسانه ملی دست زد.