به گزارش پارس نیوز، 

 مراسم تجلیل از برگزیدگان پویش مردمی انتخاب بهترین‌های دفاع مقدس با حضور رییس حوزه هنری، مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری و جمعی از نویسندگان خاطرات دفاع مقدس در حوزه هنری برگزار شد. 

حمید قره‌داغی، مدیر انتشارات سوره مهر، در ابتدای این مراسم با اشاره به جزئیات برگزاری این پویش گفت: این پویش با همکاری مرکز الکترونیک سوره مهر برگزار شد. برنامه‌های متعددی برای انتخاب کتاب‌های برتر در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود. در این پویش 1480 نفر شرکت کردند. 15 کتاب برگزیده در این پویش، بیش از 20 بار تجدید چاپ شده‌اند و انتخاب بهترین کتاب در این دوره برعهده مخاطب گذاشته شد. کتاب " دختر شینا" با فاصله کمی از کتاب "دا" با 285 رای به عنوان کتاب برتر انتخاب و حمید حسام با 540 و بهناز ضرابی‌زاده با 706 رای به عنوان بهترین نویسندگان از دید مخاطبان انتخاب شدند.

بیشتر بخوانیم:

قیمت تمام‌شده جنگ تحمیلی هنوز مشخص نیست / برخلاف تمام دنیا به اسرای عراقی کاغذ و قلم می‌دادیم

متأسفانه حتی یک ورق از رفتارمان با اسرای عراقی را هم ثبت نکرده‌ایم!

مدیر انتشارات سوره مهر در ادامه با اشاره به مشکلات کاغذ در ماه‌های گذشته، به فعالیت‌های این انتشارات در ماه‌های گذشته اشاره و اضافه کرد: کتاب‌های دفاع مقدس با همان سرعت قبل منتشر می‌شود. از نمایشگاه کتاب تاکنون 540 هزار جلد کتاب منتشر شد که از این میزان 150 هزار جلد در حوزه دفاع مقدس است. 

محسن مومنی شریف نیز در ادامه این مراسم با طرح این پرسش که علت استقبال از خاطرات دفاع مقدس چیست، گفت: در قرآن کریم که کتاب حکیم است، به زندگی انبیا و مومنان پرداخته شده است. در قرآن می‌فرماید که هرکدام از سرگذشت‌های انبیا برای تثبیت قلب مخاطب است، قلب مخاطب در راه مستقیم استوار خواهد شد. ادبیات دفاع  مقدس ضمن اینکه جنبه‌های مثبت دیگر آثار را دارد، اما وجه تمایزش این است که انسان به علاوه آسمان است. مسائلی را بیان می‌کند که در فطرت بشر است.

وی ادامه داد: موضوع مقاومت مورد فراموشی قرار گرفته بود و انقلاب  اسلامی آن را زنده کرد. نویسندگان این حوزه از مروجان این نظریه هستند. نظریه مقاومت در مقابل نظریه وادادگی است که غیر از شکست نتیجه‌ای در تاریخ نداشته است.

مؤمنی شریف: ادبیات مقاومت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

مومنی شریف یادآور شد: اندیشه‌های امام که برگرفته از قرآن بود، از همان ابتدای مبارزه بر این نظریه تاکید و ایستادگی کردند. در دوره‌های مختلف چه قبل و چه بعد از انقلاب ایشان بر استقامت تاکید کردند و مردم ایران نیز به واسطه همین نظریه به عزت رسیدند. تاریخ ما به ویژه بعد از انقلاب نشان می‌دهد که مردم ایران از حماسه استقبال می‌کنند. متاسفانه جریان ادبی ما کمرنگ و گاه خالی از حماسه است. در حالی که شعر و ادبیات ما از گذشته مملو از حماسه بوده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاطرات دفاع مقدس افزود: این آثار روایتگر انسان‌هایی است که وجود داشتند و حقایق عینی را به مردم معرفی می‌کند. اگر روزی ادبیات ما جهانی شود، از این طریق خواهد بود. این ادبیات حرف نویی دارد و برای جهانیان جذاب است.

به گفته رییس حوزه هنری؛ ادبیات پایداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. هرچه نویسندگان به آن بپردازند، کم است. هرچند این گلایه وجود دارد که گاه آمارهایی از کتاب‌های پرمخاطب اعلام می‌شود اما از این کتاب‌ها خبری نیست؛ این در حالی است که گاه ما در مقابل استقبال مردم کم می‌آوریم. 

سرهنگی: 30 سال است زیر پای نویسندگان جنگ را جارو می‌کنم

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری، نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه به قول ناپلئون اگر می‌خواهید به کشوری حمله کنید اول درباره زنان آنها تحقیق کنید، گفت: در جنگ هشت ساله زنانی بودند که کودکانشان را در نبود مردانشان بزرگ کردند. استقامت مردان در جبهه‌ها ارتباط مستقیمی با استقامت زنان در پشت جبهه‌ها دارد. ما 15 هزار دانش‌آموز شهید داشتیم که ساکشان را مادرانشان بستند.

وی با بیان اینکه همه اطلاعات و محاسبات دنیا درباره جنگ عراق علیه ایران درست بود، اما آنها برخی از موارد را در نظر نگرفتند، ادامه داد: از سرباز عراقی پرسیدم که کارت چه بود، گفت نگهبان انبار مهمات بودم. گفتم در این انبار چه بود؟ گفت در این انبار وسایل آتش‌بازی از هلند وارد کرده بودند که وقتی انقلاب ایران سقوط کرد ما شادی کنیم. همه محاسبات دنیا درباره این جنگ درست بود اما دنیا این را حساب نکرد که همه ما ناگهان سرباز شدیم و پشت این سربازها مادرانشان بودند. خوشحالم که 30 سال است زیر پای نویسندگان جنگ را جارو می‌کنم.

سرهنگی یادآور شد: دیداری داشتیم با رییس اتحادیه نویسندگان روسیه.  او در این دیدار می‌گفت که آنها هزار رمان درباره جنگشان نوشته‌اند. او می‌گفت روسیه بدون ادبیات جنگش فقط یک خاک پهناور است. خوشحالم که ادبیات جنگ در ایران شعله‌ور شده است و مردم دستشان را با این شعله‌ها گرم می‌کنند. 

ضرابی‌زاده نیز در ادامه گفت که خوشحالم «دختر شینا» هفت ساله شده است. او دختر شایسته‌ای است. سوره مهر کارهای خلاقی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داده است. این پویش در شرایطی برگزار شد که وضعیت کتابخوانی دلسردکننده بود.

حسام: جایی که اعتماد مردم باشد جای رشد و بالندگی است

در ادامه این مراسم نیز از حمید حسام به عنوان نویسنده برتر این پویش تجلیل شد. وی در این مراسم گفت: جایی که اعتماد مردم باشد جای رشد و بالندگی است. خانم ضرابی‌زاده راهی را شروع کرد که چراغی برای آیندگان است.