به گزارش پارس نیوز، 

 کتاب «اطلس لشکر 27 محمد رسول الله (ص)» به تازگی توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است. به همین منظور با حجت شیری، نویسنده اطلس، گفت و گویی کرده ایم.

حجت شیری در آغاز به کتاب اطلس لشکر 27 محمد رسول الله (ص) اشاره کرد و گفت: اطلس لشکر 27 در دفاع مقدس مجموعه ای از جلوه های گرافیکی است که تشکیل شده از نمودار، نقشه، تصاویر به علاوه متنی که به آن اضافه شده و یکسری اسناد که دست نوشته یا دستوری از یک فرمانده است

وی به محتوای این اطلس پرداخت و گفت: این اطلس، شرح عملیات محمد رسول الله (ص) و تشکیل لشکر 27 و ماموریت برون مرزی تیپ 27 و دستگیر شدن احمد متوسلیان توسط فالانژها و اشاره به زنده بودن جاویدالاثر متوسلیان توسط همرزمان اصلی ایشان و عملیات‌هایی که در جبهه جنوبی و شمالی و جبهه میانی، لشکر حضور داشته و حماسه آفرینی کرده، روایت می کند. در جاهایی هم به بعضی از اتفاقات خاصی که در بعضی از عملیات ها افتاده مثل عملیات الی بیت المقدس یا حماسه گردان کمیل در والفجر مقدماتی اشاره کرده ایم. ولی حدودا 50 درصد از کتاب مشتمل از عکس، نقشه، کالک و نمودار است.

نویسنده کتاب «اطلس لشکر 27 محمد رسول الله (ص)» خاطر نشان شد: قالب این اطلس یک کارنامه عملیاتی خلاصه است و 23 عملیات به صورت فشرده معرفی شده است. در این اطلس به کلیات عملیات در قالب یک نگاه راهبردی پرداختیم و بعد وارد لشکر شدیم.

وی در خصوص منابع مورد استفاده در این اطلس گفت: منابع کتاب اطلس لشکر 27 را از خود مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گرفتیم از جمله دفتر گزارش عملیات، گزینه اسناد، کالک های قرارگاه ها، لشکر و یگان های مختلفی که مرتبط است، به اضافه نوارهایی که راویان در زمان جنگ تحمیلی از جلسات فرماندهان تا فرمانده و جانشین گردان و حتی نیروها و رزمندگان ضبط می کردند.

شیری با اظهار به اینکه از شاخص های این اطلس نسبت به اطلس های دیگر، پرداختن به گردان ها می باشد، توضیح داد: در این کتاب نحوه پوشش ها و ترتیب چینش گردان ها و نوع عملکردها نشان داده شده است هرچند که استخراج شان سخت بود، مخصوصا در عملیات‌هایی که تعداد گردان ها زیاد بود. حتی در دو عملیات، نقشه گروهانی را هم داریم مثل عملیات الی بیت المقدس و والفجر مقدماتی درحالیکه بقیه اطلس ها از سطح تیپ پایین تر نرفتند و به صورت کلی با فلش ها نمایش داده شده است ولیکن ما شرح عملیات را هم مطرح کردیم که هر گردان چه کاری را انجام داده است.

نویسنده کتاب «اطلس لشکر 27 محمد رسول الله (ص)» با بیان اینکه این کتاب 272 صفحه ای مشتمل بر 6 فصل است، گفت: این اطلس، در ابتدا به تشکیل تیپ 27 و پشتیبانی تیپ 27 که پادگان ولیعصر سپاه تهران بوده، اشاره دارد و سپس به عملیات‌های آزادسازی خرمشهر و مقطع ابتدایی جنگ می پردازد، سپس به تنبیه متجاوز و بعد از عملیات رمضان ورود می کنیم.

وی افزود: فصل بعدی عملیات‌های آبی و خاکی خیبر، بدر و والفجر 8 را به تصویر کشیده و در آخر هم عملیات‌های سرنوشت‌ساز از کربلای 5 تا انتهای جنگ را به‌طور خلاصه شرح داده است. همچنین لشکر 27 حضرت رسول (ص) یکسری عملیات‌های کوهستانی هم دارد که جابه‌جایی‌هایش از جنوب به غرب یکی از فصول کتاب است.