به گزارش پارس نیوز، 

در راه ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری هر کس هر قدمی که بردارد قابل تحسین و ارزشمند است. قدم‌های فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی همه و همه تاثیر گذار و ارزشمند هستند.

خانه فرهنگ ایثار و مقاومت- کتاب فرهنگ ایثار، از کتاب‌های ماندگاری است که به ابتکار خانة فرهنگ ایثار و مقاومت، به اهتمام و همدلی مردم ایران زمین در گام اول و مردم سایر نقاط دنیا در گام بعدی شکل گرفته و در حال تدوین می باشد. کتاب مردمی را بهانه کردیم تا با خانم منصوره رضایی یکی از نویسندگان این کتاب همراه شویم.

چطور شد برای کتاب مردمی ایثار نوشتید؟

اینکه چطور شد در این کتاب(کتاب مردمی ایثار) مطلب نوشتم حدیث قلب و اعتقاد است... مگر می‌شود در مقابل واژه عظیم و قدرتمند ایثار و فداکاری سکوت کرد و برای نوشتن از آن دعوت شوی و از آن ننویسی. همة ما انسان‌ها می‌توانیم در طول حیات چکیده‌ای از مفهوم ایثار و گذشت باشیم، هر کس به اندازة توان و ظرفیت خود و در شکل‌های مختلف.

چه تعریفی از ایثار دارید و چه ترسیم ذهنی از ایثارگر؟

تعریف برای ایثار به گونه‌های مختلف ارائه می‌شود و در عمل زوایا و جنبه‌های مختلفی دارد به عنوان مثال؛ یک مادر ایثار و فداکاری خاص خود را دارد حال با هر لباس و هر شخصیتی و در هر اندازه و توان. پس از نظر من مادر می‌تواند تجلی ایثار باشد و با اطمینان می‌گویم: مادر یعنی ایثار، عشق و فداکاری...

از طرفی هر پدری هم می‌تواند در جای خود یک ایثارگر باشد در حیطه خانواده و بعضاً در جامعه  و در شکل متعالی‌تر در دفاع از حق و حقیقت و مرز و بوم. و همینطور یک پزشک، معلم یا مدرس هر کدام در جای خود فرصت اینکه معنایی برای ایثار باشند را دارند.

به نظر من واژه ایثار تنها زمانی شکل حقیقت و معنای واقعی به خود می‌گیرد که می‌بینیم انسانی از همة لذات مادی و معنوی و امتیازات اجتماعی و شخصی خود گذشته و در راه عقیده و ایمان خود گاه از جان شیرین، گاه از حق خود و گاه از آبروی خود می‌گذرد.

ایجاد روحیة ایثار و فداکاری در میان مردم یک جامعه چه اثرات روحی و روانی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

به نظر من، همه انسان‌ها اگر می‌خواهند زندگی مفیدی داشته باشند و با آرامش خاطر و وجدان راحت زندگی کنند باید مهربانی و گذشت را یاد بگیرند، ایجاد روحیه ایثار و فداکاری می‌تواند این آرامش خاطر را به وجود بیاورد.

باید به اعجاز واژه ایثار و فداکاری ایمان بیاوریم و هر کدام از ما اگر خواهان امنیت و آرامش و تعالی هستیم در مسیر زندگی جاریمان نسبت به اطرافیان بی تفاوت نباشیم و تلاش کنیم آرامش و آسایش را به اطرافیان هدیه دهیم. اگر این فکر و منش در فرهنگ و سنت ما انسان‌ها نهادینه شود و به آن عمل کنیم، جامعه متاثر از این منش و روش مثبت و زیبا به سمت تعالی و تکامل پیش خواهد رفت.

به نظر شما «کتاب مردمی ایثار» چه تاثیری می‌تواند درترویج فرهنگ ایثار داشته باشد؟

 

در راه ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری هر کس هر قدمی که بردارد قابل تحسین و ارزشمند است. قدم‌های فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی همه و همه تاثیر گذار و ارزشمند هستند.

ما ایرانی‌ها قرهنگی غنی داریم، پشتوانه ما قرآن و نهج‌البلاغه است و در کنار آن از مثنوی و بوستان و گلستان حضرت سعدی، شاهنامه و عطار و بسیاری از ادیبان و عرفا بهره‌مندیم. اگر فقط هر کدام از ما در طول زندگی نگاهی حتی گذرا به این گنجینه‌های ادبی و معرفتی بی‌اندازیم، ایثارگرانی خواهیم بود که در زندگی روزمره خود از حضور انسان‌های فداکار و با معرفت و فهیم لذت خواهیم برد.

کاری که شما انجام دادید قابل ستایش و تحسین است، باشد که هر کدام از ما به تأسی از ایثارگران دفاع مقدس چه آنها که شهید شدند و جان شیرین دادند و چه جانبازانی که تابلوی انسانیت و فداکاری و معرفت هستند بتوانیم زیبا بی‌اندیشیم و  زیبا زندگی کنیم که هیچ اعتباری به این عالم خاکی نیست.