ماه رجب یکی از پرفضیلت‌ترین ماه‌ها نزد خداوند است که اعمال بسیاری در روز‌های این ماه به خصوص در دهه اول ماه رجب و لیلة الرّغائب توصیه شده است. در یکی از روایات نقل شده است: «هر کس در ماه رجب، در زمان صبح، ۷۰ مرتبه و شب همچنین ۷۰ مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ و بعد از آن، دستان خود را بلند کرده و بگوید أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَ تُبْ عَلَیَّ چنانچه در همان ماه رجب بمیرد، رضایت و خشنودی خداوند از آن او خواهد بود.» در بررسی اعمال و فضیلت‌های ماه رجب «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با‌ حجت الاسلام محمدعلی عزیزی پرداخت.

وی در تشریح اعمال و فضیلت‌های‌ماه رجب به خبرنگار «پارس‌نیوز» گفت: «ماه رجب، ماهی‌ست در آن عبادت و مناجات بسیار سفارش شده است. به استناد روایت ماه رجب و شعبان، مقدمه‌ای برای ماه مبارک رمضان هستند تا آماده بندگی و میهمانی خداوند شویم.»

وی‌افزود: «به طورحتم خواندن دو رکعت نماز در مسجدالحرام یا مسجدالنبی فضیلت بیش‌تری نسبت به مسجد جامعه محل‌مان دارد. بنابراین می‌توان عنوان کرد که بعد مکان در نتیجه عبادات و مناجات ما موثر است و علاوه بر بعد مکان، بعد زمان نیز بسیار اهمیت دارد. خداوند در کتاب آسمانی قرآن می‌فرماید: «یْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» یعنی شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که زمان در مناجات ما نقش ارزنده دارد و چنانچه در زمان‌های سفارش شده انجام گیرد، از فضیلت بیش‌تری برخودار خواهدبود.‌ ماه رجب از‌ جمله زمان‌هایی است که در آن عبادت سفارش می‌شود.»

حجت الاسلام عزیزی تصریح کرد: «یکی از‌عبادت‌های ماه رجب، عمره رجبیه است. رسول خدا (ص)در این باره فرموده‌اند: «افضل العمره، عمرة رجب» برترین عمره،‌ عمره رجب است. پیش از این بیش‌تر مومنان می‌کوشیدند تا در این ماه به زیارت خانه خدا بروند و فضیلت عمره رجبیه را کسب کنند که درحال‌ حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا این اتفاق ممکن نیست اما امید می‌رود به زودی این امکان مسیر گردد و فضیلت عبادت و زیارت خانه برای همگان اتفاق بیفتد.»

این کارشناس مذهبی همچنین خاطرنشان کرد: «عمل دیگری که در ماه رجب بسیار توصیه شده؛ روزه ماه رجب است. در روایت آمده است که چنانچه برایتان مقدور است تمامی ماه‌ها را روزه بگیرید، چنانچه مقدر نبود نیمی از ماه و اگر نتوانستید ۷ روز در ماه را روزه‌دار باشید. اگر نتوانستید ۷ روز روزه دار باشید، یک روز از‌ماه رجب را روزه ‌بگیرید تا در قیامت جزو گروه رجبیون قرار گیرید.»

وی‌ گفت: «در روز قیامت فرشته‌ای می‌آید و گروهی را‌ که روزه‌دار ماه رجب بودند صدا می‌کنند، هنگامی‌که از‌ او می‌پرسند؛ این‌ها چه کسانی هستند؟ می‌گوید کسانی که توفیق روزه و عبادت در ماه رجب را داشتند. گفتنی‌است حتی در ماه مبارک رمضان که روزه بر همگان واجب است اما به افراد بیمار و دارای مشکلات جسمی توصیه نمی‌شود. بنابراین روزه ماه رجب نیز به همین شیوه است و چنانچه فردی به دلیل سلامت جسمی و روحی قادر به گرفتن آن نبود، نباید به خود آسیب بزند.»

او اظهارکرد: «عمل مبارک دیگر، استغفار در این ماه است. برگشت از خطاها‌ و پناه بردن به خداوند یکتا از اعمالی‌ست‌ که انجام آن در این ماه رجب‌ بسیار توصیه می‌شود. همچنین دعا خواندن در این ماه بسیار ثوابی  دو چندان دارد.»

حجت الاسلام عزیزی درپایان این گفت‌وگو عنوان کرد: «ماه رجب ماه امید و پناه به خداست. در آیه ۱۸۶ سوره بقره قرآن کریم آمده است: «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» و چون بندگان من از دوری و نزدیکی من از تو پرسند، بدانند که من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا و پیغمبران مرا بپذیرند و به من بگروند، باشد که به سعادت راه یابند. بنابراین ماه رجب ریسمانی است که هرکس آن را بگیرد به خدا می‌رسد.»