به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر در نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت و به تشریح برخی ویژگی های بودجه سال ۹۳ کل کشور پرداخت.


محمد باقر نوبخت با بیان اینکه بودجه سال آینده به موقع تقدیم مجلس خواهد شد، در پاسخ به سوال « دنیای اقتصاد» درباره قیمت در نظر گرفته شده برای دلار و پیش بینی قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال ۹۳ کل کشور از وجود چند سناریو در این رابطه خبر داد.


او گفت: « در هر یک از این سناریوها نحوه تعیین قیمت دلار مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می کند نرخ تورم و رشد اقتصادی پس از اجرای آن سناریو به چه شکل خواهد بود. این سناریوها روزهای آینده در هیات وزیران به بحث گذاشته خواهد شد و در نهایت یکی از آنها به تصویب می رسد که در این صورت بنده به طور مشخص در این باره سخن خواهم گفت و شرح می دهم که اجرای آن سناریو در بودجه سال ۹۳ چه تاثیری بر شاخص های اقتصاد کلان ما خواهد گذاشت. »


وی گفت: « قطعا لایحه بودجه باید منعکس کننده همه این اعداد و ارقام (قیمت دلار و نفت) باشد، نه تنها این موضوع بلکه آثار این ارقام بر اقتصاد کلان کشور، رشد اقتصادی، نرخ تورم، بیکاری و تمامی شاخص ها نیز باید بررسی شود. »
نوبخت از اتمام پیش نویس بودجه ۹۳ در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری خبر داد و افزود: « در جلسه هیات وزیران پیش نویس لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه بیش از ۱۴۶ بند و ۵۹ تبصره در قانون بودجه سال ۹۲ وجود دارد، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در لایحه بودجه سال آینده تعدادی از این بندها و تبصره ها را که اساسا نیازی به آنها نیست، حذف کرد. »
نوبخت خاطرنشان کرد: « معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری مواردی را که هر ساله در لایحه بودجه تکرار می شود نیز از لایحه بودجه ۹۳ جدا کرد. همچنین در این جلسه پیشنهاد شد این موارد در یک لایحه مستقل تحت عنوان الحاق ۴ ماده به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۰ اضافه شود. »
سخنگوی دولت ادامه داد: « مقرر شد رسیدگی به لایحه بودجه ۹۳ از هفته آینده در هیات دولت آغاز شود تا بتوانیم در موعد مقرر آن را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم. »


تورم ۳۷ درصد شد
کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه موضوع اقتصادی دیگری بود که سخنگوی دولت به آن پرداخت و گفت: نرخ تورم از پایان شهریور تا تا پایان مهر ماه کاهش یافته است.


وی در پاسخ به پرسش دیگر دنیای اقتصاد درباره رقم تورم نقطه به نقطه گفت: « بر اساس گزارشی که از جامعه شهری داریم، نرخ تورم از ۴۱ درصد به حدود ۳۷ درصد رسیده که این ۴۱ درصد همان نرخی است که بانک مرکزی اعلام کرده است. »


نوبخت با بیان اینکه دولت یازدهم در نظر دارد نرخ تورم را تک رقمی کند پیش بینی کرد تورم موجود کشور در سال آینده به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یابد.


وی با تاکید بر اینکه ما انتظار داریم روند نزولی نرخ تورم را شاهد باشیم، تصریح کرد: « تمام تلاش دولت در اعمال سیاست های مختلف این است که نرخ تورم را کاهش دهد و ان شاءالله در آینده شاهد کاهش بیشتر نرخ تورم خواهیم بود. نرخ فعلی تورم بسیار بالا به هیچ وجه مورد رضایت نیست؛ به همین دلیل لایحه بودجه سال ۹۳ به گونه ای تهیه می شود که شاهد نرخ های کمتر تورم نسبت به وضعیت فعلی باشیم. اکنون شاهد کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه هستیم که قطعا در ماه های آینده سطح تورم کل هم رو به کاهش خواهد بود. »
وی، دلیل کاهش نرخ تورم را رعایت انضباط سیاست های مالی و پولی به طور جدی توسط دولت دانست و گفت: « اکنون حتی در هزینه ها هم انضباط مالی را به طور کامل رعایت می کنیم، چرا که انضباط پولی و مالی سبب مهار نرخ تورم و سپس کاهش آن می شود. »


راهکارهای مختلف دولت برای توزیع یارانه
نحوه توزیع یارانه ها موضوع دیگری بود که مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت. سخنگوی دولت در این رابطه گفت: « با توجه به حساسیتی که جامعه نسبت به موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه ها دارد، دولت یازدهم از زمان آغاز به کار خود، کارگروه های مختلفی را در بخش های متعدد این قانون مامور کرد تا بررسی کند که چه جمعیتی می تواند مشمول دریافت یارانه ها شود و اساسا منابع درآمدی که از افزایش قیمت حامل های انرژی و دو قلم دیگر حاصل می شود به چه میزان است و به چه نحوه ای توزیع باید شود. »


نوبخت با بیان اینکه نحوه توزیع یارانه ها می تواند به صورت نقدی و غیر نقدی باشد، ادامه داد: « یکی از روش های غیر نقدی بحث پرداخت بن کالا است. که البته هیچ کدام از این موارد قطعی نشده و شاید اطلاع رسانی در مورد این موضوع باعث نوعی تشویش اذهان عمومی شود. مطمئن باشید که ما با تدبیر کار را انجام می دهیم و قطعا قبل از اجرای آن افکار عمومی را آماده خواهیم کرد. » سخنگوی دولت افزود: « گزارش ها درخصوص یارانه ها آماده است و فقط باید هیات وزیران راهکارهای مختلفی را که امکان توزیع یارانه ها وجود دارد، انتخاب کند. تلاش ما این است کاری که می خواهیم انجام دهیم حتما بهتر از روش قبلی باشد و رضایت عمومی مردم را به همراه داشته باشد. از این رو از هر اقدام شتابزده که باعث تضییع حقوق جمعی از مردم شود، اجتناب می کنیم. »


تشریح گزارش صد روزه دولت در هفته آینده
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره گزارش ۱۰۰ روزه رییس جمهوری گفت: « همان طور که خودتان اشاره کردید این گزارش ۱۰۰ روزه است، بنابراین اجازه دهید ۱۰۰ روز به پایان برسد سپس آن را تقدیم می کنیم. با توجه به اینکه اراده دولت و شخص رییس جمهوری این است که تمامی فعالیت های دولت به اطلاع مردم بزرگوار برسد، این کار انجام می شود و از پیش هم تمام ابعاد این گزارش تهیه وتنظیم شده و اکنون در مراحل پایانی قرار دارد و ان شاءالله هفته آینده رییس جمهوری این گزارش را تقدیم ملت ایران می کند. »


بررسی بیکاری در هیات وزیران
در ادامه سخنگوی دولت از بررسی وضعیت بازار کار کشور در جلسه هیات وزیران خبر داد و افزود: « متاسفانه بی تعادلی بازار کار باعث شده است که تعدادی از جمعیت آماده به کار ما در جامعه ایرانی بیکار باشند. با توجه به آثار سوئی که بیکاری در بُعد اقتصادی و اجتماعی در جامعه دارد، در جلسه هیات وزیران ضمن تمرکز بر موضوع وضعیت کار در کشور به بررسی آخرین تحلیل ها در این زمینه پرداخت. »


وی اظهارامیدواری کرد که با تقسیم بندی و تقسیم کاری که بین دستگاه های مختلف انجام می شود، دولت بتواند گزارشی در آینده نزدیک درباره تعادل بازار کار، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری ارائه کند.


تعیین چهار استاندار
انتخاب استاندار برای چهار استان دیگر کشور خبری بود که نوبخت جزئیات آن را تشرح کرد و گفت: « در جلسه هیات دولت استانداران چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی تعیین شدند و « جاسم جادری» به عنوان استاندار هرمزگان، « علی اوسط هاشمی» به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان، « ابراهیم رضایی بابادی» به عنوان استاندار کرمانشاه و « قربانعلی سعادت» به عنوان استاندار آذربایجان غربی تعیین شدند.


محکومیت حادثه تروریستی لبنان
نوبخت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، حادثه تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان را محکوم کرد و گفت: « این حادثه تروریستی به شدت از سوی دولت محکوم شد. » وی اضافه کرد: « در جلسه امروز هیات دولت تمامی جزئیات این حادثه تروریستی توسط دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ارائه شد که سخنگوی وزارت امور خارجه، تمام آنچه را باید انجام شود، اطلاع رسانی می کند. »


مخالفت دولت با گرانی ها
نوبخت همچنین با بیان اینکه دولت تصمیماتی در مورد قیمت شیر و چگونگی توزیع آن به ویژه بین دانش آموزان اتخاذ کرده است، گفت: پس از نهایی شدن این تصمیمات اطلاع رسانی می شود. وی تاکید کرد: « دولت با هر گونه افزایش قیمت غیرمنطقی که وجه گرانی دارد به شدت مخالف است و برای تثبیت قیمت اقدام خواهد کرد. » سخنگوی دولت در مورد آلودگی هوا نیز گفت: « روش هایی که می تواند آلودگی محیط زیست به ویژه آلودگی هوا را کاهش دهد در دستور کار دولت است و دستوراتی نیز به دستگاه های ذی ربط داده شده است. »