به گزارش گروه اقتصادی : رئیس دفتر رئیس جمهور معتقد است فعالان اقتصادی به زودی خواهند فهمید که معنای فتح در مذاکرات هسته ای چیست، چرا که بلافاصله میدان گشاده ای پیش رویشان قرار می گیرد که می تواند فرصت تحرک و اشتغال زایی را به آن ها هدیه کند حال آنکه نمایندگان مجلس چنین نظری ندارند؛ به گفته ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اگر امید داشته باشیم که با نتیجه دادن مذاکرات همه تحریمها برداشته می شود سخت در اشتباهیم و حتی اگر تحریمها برداشته شود معجزه ای رخ نمی دهد.

ابراهیم نکو نماینده رباط کریم که با « پارس» گفتگو می کرد، گفت: حتی چنانچه تحریمها برداشته شود مدتها موانع و آثار تحریمها وجود خواهد داشت و تا رسیدن به ایدآل زمان زیادی طول می کشد.

وی ادامه داد: چرا که کشورهای اروپایی در قبال برداشته شدن تحریمها خواسته های نامشروع زیادی از ملت ایران خواهند داشت آنگاه است که ما خواهیم گفت که ای کاش زمان و هزینه خود را صرف برداشتن تحریمها نمی کردیم.

نکو خاطرنشان کرد: اقدام معقولانه این است که عملکرد دولت به گونه ای باشد که انگار تحریمها برداشته نشده است، اما اگر به سخنان رییس دفتر رییس جمهور استناد کنیم و فتح در مذاکرات میدان گشاده ای را پیش رو قرار دهد باید مدیریت ویژای صورت گیرد و کمیته های مختلفی تشکیل شود تا چگونگی برداشته شدن تحریمها، چگونگی وضع موجود و… را بررسی کند. در عین حال نباید خیلی خوشبین بود چرا که مدیریت داخلی متزلزل است و باید رشد اساسی بیابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: طبق گزارشی که چندی پیش دولت یازدهم در مورد آمار واگذاری به بخش خصوصی ارائه داد تنها ۱۷ درصد به درستی به بخش خصوصی واگذار شده است و ما بقی به گروهها و سازمانها و اداراتی واگذار شده که شبه دولتی محسوب می شوند.

وی افزود: این نشان می دهد که بخشی خصوصی نتوانسته به درستی وارد عرصه شود چرا که اگر این اتفاق رخ می داد اوضاع اقتصادی کشور بهتر از اینها بود هم از لحاظ کیفی و هم کمی تولیدات بهتری داشتیم.

نکو گفت: منابع خوبی در کشور وجود دارد ایران به لحاظ منابع طبیعی رتبه ۶ جهانی را داراست و در بهره برداری یعنی برداشت و تبدیل به هدف نهایی رتبه ۵۶ را دارد این فاصله زیاد است و حتی اگر بتوانیم به زیر ۲۰ هم برسیم اوضاع بهتر می شود در عین حال در قوانین گذشته نیز باید اصلاح اساسی صورت گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: قوانین فعلی جوابگوی نیازهای فعلی جامعه نیست. قوانین تولید، صنعت و اقتصاد باید به دور از شتابزدگی و پله پله اصلاح شود. نگرانی اساسی در مورد مدیران ناکارآمد نیز وجود دارد که در راس کارها هستند و به جای اینکه قانون را در کمترین زمان اجرا کنند آن را سلیقه ای و غیر معقول اجرا می کنند.

نکو تصریح کرد: برای مذاکرات ایران در عرصه بین الملل ۲ احتمال متصور است اول اینکه این مذاکرات نتیجه مثبت داده و باب گفتگو در زمینه مبادلات اقتصادی فراهم شود که در این صورت اوضاع به نفع ایران و اروپا بوده و مدیریت درست در آن شرایط می تواند حوزه اقتصادی کشور را متحول کند. اما چنانچه مذاکرات نتیجه نداده و یا به برداشته شدن تحریمها منجر نشود دولت باید با قطع امید از کشورهای دیگر بر روی ظرفیتهای داخلی خود متمرکز شده و از منابع طبیعی و منابع انسانی خود شروع کند که البته با پستی و بلندی های زیادی همراه خواهد بود اما در نهایت منجر به نتیجه می شود.

وی افزود: اقدام به اصلاحات اقتصادی و بهره گرفتن از روشهای نوین هم می تواند تحول اقتصادی ایجاد کند. برای برون رفت از دشواری ها باید کارگروههای ویژه ای تشکیل شود که موانع مشکل زا شناسایی شده، راهکار برای آن تعبیه شده و برای حل مشکلات معیشتی فرمولهای جدید به کار گرفته شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: نمی توان رابطه با کشورهای دیگر را نادیده گرفت چرا که مسائل داخلی و اقتصادی به گونه ای با مسائل بین الملل گره خورده است و اگر مشکلات با کشورهای دیگر حل شود وضعیت اقتصادی کشور متحول شده و می توان از رابطه با کشورهای دیگر استفاده کرد.

نکو خاطر نشان کرد: ما در شرایطی قرار داریم که سالها در تحریم هستیم اما در همین شرایط هم بخشی از جامعه تحریم را که به گونه ای تهدید است به فرصت تبدیل کرده اند مثلا در حوزه نظامی و دارویی به پیشرفتهایی خوبی نائل شده ایم و با وجود تمامی تحریمها به موفقیتهای خوبی دست یافته ایم. اما در حوزه اقتصادی درجا زده ایم چرا که قانون را دور زده ایم و یا آن را به درستی اجرا نکرده ایم از همین رو به نظر می رسد با الگو گرفتن از بخشهایی از جامعه خود و تعمیم آن به بخشهای دیگر مانند اقتصاد کشور خود را با مولفه های درونزا اداره کنیم.