به گزارش پارس به نقل از مهر، آزادراه تهران - شمال که قرار بود در کوتاه ترین زمان، تهرانی ها را به شمال کشور متصل کند، ۱۷ سال است که در انتظار تامین بودجه مانده و وقفه چندین ساله در این پروژه موجب ضرر و زیان و بروز خسارات زیادی هم در اجرای پروژه شده است.

در ابتدای ساخت پروژه به بنیاد مستضعفان واگذار شد تا با مشارکت مالی وزارت راه و شهرسازی، عملیات عمرانی در آن اجرایی شود اما سال های بعد بنیاد اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی و عدم تعهد وزارت راه برای پرداخت سهم، ساخت پروژه با وقفه طولانی مدت مواجه شده است از سوی دیگر دولت هم معتقد بود که بنیاد مستضعفان توانایی لازم را برای ساخت چنین پروژه بزرگی ندارد و از ابتدا هم نباید ساخت آن را به بنیاد واگذار می کردند.

به همین جهت ساخت قطعه ۲ و ۳ آزادراه در سال پایانی دولت دهم از بنیاد مستضعفان گرفته شده و به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپرده شد که هنوز هم فعالیت عمرانی از سوی قرارگاه در این دو قطعه شروع نشده است. احمد صادقی معاون سابق وزیر راه و شهرسازی میزان منابع مالی مورد نیاز برای ساخت این دو قطعه را ۵ هزار میلیارد تومان برآورده کرد که رقم بسیار زیادی برای پیمانکاران است.

یکی دیگر از تصمیماتی که در ابتدای ساخت آزادراه گرفته شد، واگذاری ۳۳ میلیون مترمربع از اراضی آزادراه به بنیاد بود تا با فروش آن، هزینه اجرای پروژه را تامین کند اما پس ازمدتی این طرح با مخالفت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری روبرو شد و از ادامه فروش زمین ها جلوگیری به عمل آمد البته هنوز مشخص نیست چه مقدار از این زمین ها به فروش رفته است.

براساس این گزارش، آزادراه شمال به ۴ قطعه تقسیم شده که ساخت قطعه ۴ از مرزن آباد تا چالوس در اردبیهشت امسال از سوی وزیر راه و شهرسازی دولت دهم به افتتاح رسید در حالیکه مسئولان عمرانی بنیاد مستضعفان اعلام می کردند که هنوز ساخت آن به پایان نرسیده است به همین جهت در برخی اوقات برای اقدامات عمرانی بسته می شود.

منطقه یک این آزادراه هم از تهران تا شهرستانک و بطول ۲۳ کیلومتر ساخته خواهد شد که بنابه گفته مسئولان ۶۰ کیلومتر مسیر کنونی تهران تا چالوس را کوتاه تر می کند اما هنوز کار ساخت این قطعه به پایان نرسیده است و بنابر اعلام مدیران ۶۰ درصد از پروژه باقیمانده است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ۸ شهریور از این آزادراه بازدیدی داشت و در این بازدید بر موضوع حقوقی و حسابرسی این پروژه تاکید زیادی کرد. وی معتقد بود که هنوز پس از ۱۷ سال منابع مالی و مسایل حقوقی پروژه حل نشده است بنابراین در حال حاضر مسایل فنی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

مسایل مالی گریبانگیر آزادراه تهران - شمال

وی با اعلام اینکه در حال جمع آوری اطلاعات در خصوص مسایل مالی و حقوقی پروژه هستم، گفته بود: به همین جهت از دکتر سلامی که رئیس انجمن حسابرسان ایران است خواهش کردم که در این موضوع به من کمک کند تا یک گزارش مالی از این پروژه تهیه شود و باید از لحظه شروع پروژه تاکنون تمامی تهعدات طرفین اعم از وزارت راه، مشاور، پیمانکار و بنیاد مستضعفان باید در گزارش مالی مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده بود: بدون حل و فصل این موضوع، سرعت بخشیدن به اجرای پروژه اقدامی لحظه ای است و با اولین مشکل دوباره متوقف می شود بنابراین فعلا ارایه یک تصویر دقیق از وضیعت مالی و حقوقی پروژه در دستور کار ما قرار دارد و خواهش دارم از دکتر سلامی که در کمتر از سه هفته این گزارش تهیه شود.

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اینکه کمتر از سه هفته باید مسایل مالی و حقوقی این پروژه تعیین تکلیف شود با گذشت بیش از دو ماه هنوز به جایی نرسیده است و حتی تاکنون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارتخانه هم اظهارنظری در مورد این پروژه و یا پروژه های دیگر نداشته است.

این در حالی است که آخوندی گفته بود پس از تهیه گزارش، موضوع با رئیس جمهور مطرح می شود تا تصمیمی برای حل مسایل حقوقی و مالی پروژه با همکاری همه طرفین درگیر انجام دهیم و پس از آن بر مسایل فنی کار کنیم.

تعلل وزارت راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف این پروژه در حالی ادامه دارد که پیمانکار چینی پروژه در قطعه یک این آزادراه اعلام کرده به دلیل عدم تامین مالی پروژه را ادامه نمی دهد که در نهایت ضرر و زیان این موضوع به کشور تحمیل خواهد شد.