به گزارش پارس به نقل از ایسنا، براساس آمار گزارش شده از انجمن صنایع انرژی که پروژه های جهانی انرژی را رصد می کند، مجموع ارزش سرمایه گذاری بالقوه با ۱۳ درصد رشد نسبت به سه ماهه ی گذشته، ۴۰۶ میلیارد دلار است.

این انجمن بر حدود ۱۰۰۰۰ پروژه ی پیشنهادی و در حال توسعه از صنایع انرژی جهانی نظارت می کند و شاخصی برای پروژه های نفت و گاز، انرژی هسته ای و بخش انرژی های تجدید پذیر فراهم می کند.

هر سه ماه، اطلاعات با توجه به تعداد و ارزش پروژه ها (پیشنهادی و فعال) توسط این انجمن، ثبت و ضبط می شود.

بخش های بالادستی حوزه انرژی شاهد رشد پنج درصدی در مجموع تعداد پروژه های جدید در سه ماهه ی اخیر روبه رو هستند که از ۶۴ پروژه در سه ماهه ی گذشته به ۶۷ پروژه در سه ماهه ی جاری رسیده است و با کاهش ۴۹ درصدی در مجموع ارزش سرمایه گذاری پروژه های جدید، نسبت به سه ماهه ی دوم روبه رو بوده است.

کانون این فعالیت ها، کانادا، برزیل و الجزایر هستند که در مجموع نیمی از کل سرمایه گذاری های این بخش را شامل می شوند.

همچنین در بخش های میان دستی شاهد ۵۴ درصد کاهش در مجموع ارزش سرمایه گذاری پروژه های جدید در سه ماهه ی سوم بودیم که از ۹۴ میلیارد دلار در سه ماهه ی دوم به ۴۴ میلیارد دلار رسیده است. این کاهش به میزان ۱۱ درصد در تعداد پروژه های جدید نیز رخ داده است.

ایالات متحده و کانادا، هم چنان در کانون فعالیت های بخش هایی هستند که استرالیا نیز با طرح های توسعه ی (LNG) با پروژه ی Woodside و شرکای این پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار، به این دو کشور پیوسته است.

در بخش های پایین دستی، تعداد پروژه های جدید نسبت به سه ماهه ی دوم، افزایش ۸۸ درصدی را تجربه کرده و مجموع ارزش سرمایه گذاری در این بخش ها با ۲۳ درصد افزایش، از ۱۰۵.۵ میلیارد دلار در سه ماهه ی دوم به ۱۳۰ میلیارد دلار در سه ماهه ی سوم رسید.

در این بخش، کانادا، روسیه و ایالات متحده، بیش از ۵۰ درصد سرمایه گذاری این بخش را تأمین می کنند. بالاترین سرمایه گذاری این پروژه ها، مربوط به پالایشگاه نفت kitimat در آلبرتا، به ارزش ۲۵ میلیارد دلار می باشد.

در بخش انرژی های قابل تجدید، شاهد ۲۸ درصد افزایش در تعداد کل پروژه ها در سه ماهه ی جاری بودیم که از ۱۱۶ پروژه در سه ماهه ی گذشته به ۱۴۸ پروژه در سه ماهه ی اخیر رسید. این افزایش هم چنین در مجموع ارزش سرمایه گذاری پروژه های جدید ۴.۵ درصد بیشتر نسبت به سه ماهه ی دوم بوده است.

در این بخش، در مجموع ۸۵ پروژه و به ارزش ۳۸.۷ میلیارد دلار، متعلق به انگلستان، آلمان و ایالات متحده بوده است.

در بخش نیرو، تعداد پروژه های جدید ۶۰ درصد نسبت به سه ماهه ی گذشته افزایش داشته است و رشدی بیش از سه برابر را در مجموع سرمایه گذاری ها، معادل ۱۳۳.۴ میلیارد دلار در سه ماهه ی سوم، تجربه کرده است.

هند، پاکستان و انگلستان، کانون فعالیت ها در بخش نیرو، با ۱۸ پروژه ی جدید و مجموع سرمایه ی ۲۱.۶ میلیارد دلار هستند. بزرگ ترین پروژه در این بخش، پروژه ی پیشنهادی پالایشگاه انرژی هسته ای Thyspunt در بخش شرقی آفریقای جنوبی، به ارزش ۵۰ میلیارد دلار است.

« کلیر میلر» مدیرعامل این شرکت گفت: در کل، آمار سه ماهه ی جاری نشان می دهد که صنعت انرژی با رشد قابل ملاحظه ی ۳۳ درصدی در تعداد پروژه های جدید در مقایسه با سه ماهه ی دوم و همراه با افزایش کمی در سرمایه گذاری ها فعالیت خوبی داشته است. بخش پایین دستی نیز با گسترش فعالیت گاز شیل و پروژه های پتروشیمی، رشد خوبی داشته و سود عمده ی بخش نیرو، از طرح های پالایشگاه هسته ای آفریقای جنوبی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار است.