به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، آمدن تلفن هوشمند اپل با نام آیفون و پس از آن طرح انقلابی آیپد یا همان تخته سنگ معروف، موج جدیدی از کاربران دنیای دیجیتال را به وجود آورد که بیشتر طرفدار بودند تا کاربر. طرفدارانی که هنوز چشم انتظار یک شگفتی جدید از سیب گاز خورده محبوبشان هستند.

کنفرانس پاییزی اپل که سی ام مهر برگزار شد، هدفش جذب همین طرفداران قدیمی و جدید بود. در این کنفرانس، دو ستاره آیپد ایر و آیپد مینی رتینا و محصولات دیگر اپل مانند مک پرو و مکبوک پروهای جدید معرفی شدند. اما نکته جالب توجه رایگان شدن سیستم عامل ماوریکس و نرم افزارهای iWork و همچنین پایین آمدن قیمت مک بوک پرو های بهبودیافته اپل بود. این خبرها فریاد شادی خیلی ها را بلند کرد، اما چشم هیچ کس از تعجب گرد نشد، اتفاقی که درست بعد از مرگ جابز برای چندمین بار تکرار می شود. اپل دیگر طرفدارانش را شگفت زده نمی کند، اما هنوز هم یکی از مهم​ترین​شرکت​های تولید کننده محصولات دیجیتال است و محصولات باکیفیت و خوش ساختش تمام رکوردهای فروش را از آن خود کرده است.

در این گزارش نگاهی می اندازیم به سیاست های کلی اپل که این شرکت را به یک غول دست نیافتنی تبدیل کرده است.

کُری خوانی به سبک تیم​کوک

در کنفرانس اپل امسال محصولات فراتر از شایعات بودند. اپل از هر ترفندی برای رضایت کاربرانش استفاده کرد. از رایگان کردن محصولات نرم افزاری اش گرفته تا مک بوک هایی با قیمت های پایین تر و آیپد و آیپد مینی ای که از شایعات رایج جلوتر بود و بسیاری از گمانه زنی های موجود را نفی کرد. مانور قدرت اپل در کنار تیکه پرانی های گاه و بی گاه تیم کوک، حال و هوای خاصی به این کنفرانس داد. تیم کوک در قسمتی از حرف هایش در مورد آیپد گفت: « بعضی ها گفتند نیازی به این وسیله نمی بینیم. نظر دیگران این بود که محصولی انقلابی نیست و نمی تواند با نت بوک ها رقابت کند، اما نت بوک ها الان در زباله دانی تاریخ هستند. چه کسی آنها را به یاد می آورد؟ عده ای هم گفتند آیپد هیچ تاثیری بر صنعت کامپیوتر نخواهد گذاشت و هر کسی فکر کند این محصول بازی را عوض می کند، ابزار دست اپل است. ولی اپل به بینش خود اعتقاد داشت و تا به امروز ۱۷۰ میلیون آیپد فروخته است و امروزه حتی شکاکان دیروزی هم به تولید تبلت روی آورده اند. » تیم کوک همچنین با کنایه به قیمت ۱۹۹ دلاری ویندوز اشاره و رایگان بودن سیستم عامل جدید ماوریکس را اعلام کرد. اما در کنار تمام این اتفاقات مثبت دو نکته تاریک هم وجود داشت؛ اپل هیچ چیز اعجاب انگیزی برای عرضه نداشت و همچنین خلاف آن چیزی که تصور می شد، سهم این شرکت در بازار سهام افت کرد.

سیستم عامل مجانی

بی شک می توان قسمت مربوط به سیستم عامل ماوریکس را نقطه عطف کنفرانس اپل دانست. سیستم عاملی بسیار قدرتمند و بهینه که علاوه بر همه اینها کاملا رایگان است. اما دلیل این تخفیف صد درصدی اپل چیست؟ بسیاری دلیل این کار را ناتوانی اپل در رقابت در بازار سیستم عامل دسکتاپ و حربه ای برای جذب مشتری می دانند. اما اصل داستان چیز دیگری است. در واقع این قواعد بازی است که تغییر کرده. بازی ای که مدت هاست مایکروسافت و ویندوز از آن غافل مانده اند. با روی کار آمدن گوشی های هوشمند و وابستگی کاربران به آنها، کم کم گوشی و تبلت جای خود را با کامپیوترها عوض کردند. در حال حاضر این کامپیوترها هستند که روز به روز، شباهت شان به تلفن همراه بیشتر می شود. در چنین فضایی، کاربری که برای سیستم عامل گوشی خود هیچ مبلغی پرداخت نمی کند، برایش سخت است که برای کامپیوتر خانگی اش که شاید خیلی کمتر از آن استفاده می کند پول پرداخت کند. در واقع گوشی های هوشمند حتی نحوه درآمد شرکت های تولیدکننده را تغییر داده اند و فروختن سیستم عامل، آخرین راه برای درآمد زایی است. شاید اگر گوگل هم دست به ساخت سیستم عامل برای کامپیوتر می زد، آن را رایگان ارائه می کرد.

شگفتی، بی شگفتی

اگر از اتفاقات دهه ۱۹۹۰ میلادی دنیای دیجیتال خبر داشته باشید، حتما با حباب دات کام آشنا هستید. دهه ۱۹۹۰ میلادی تولد دنیای دیجیتال بود. کامپیوتر ساخته شد و پس از آن ویندوز متولد شد. دنیای خوش آب و رنگ دیجیتال شکل گرفت و سرمایه گذاران را با سرعت زیادی به سمت خود کشید. اما اواخر این دهه، سرمایه گذاران به این نتیجه رسیدند که این دنیای نو، آنقدرها هم سود آور نیست و همان بازارهای قبلی مثل نفت، بانک و شاید سلاح سازی سود دهی بیشتری دارد. با خروج سرمایه از بازار محصولات دیجیتالی، حباب آن ترکید که بعد ها به حباب دات کام معروف شد. اتفاقی که باعث ورشکستگی بیشتر شرکت های دیجیتالی شد و رشد دنیای دیجیتال را سال ها عقب انداخت. شاید اگر حباب دات کام نبود، محصولی به نام آیفون سال ۲۰۰۰ به بازار می آمد. اما همین مسأله باعث شده که نه تنها اپل، بلکه تمام تولید کننده های محصولات دیجیتالی برای معرفی محصولات جدید خود احتیاط کنند تا یک بار دیگر اتفاق دهه ۱۹۹۰ تکرار نشود. شاید همین دلیلی باشد برای کم شدن نوآوری های شگفت انگیز در محصولات اپل و دیگر رقبا. یعنی بازار هنوز آنقدر اشباع نشده که به یک شوک احتیاج داشته باشد.

سقوط آزاد در دنیای بورس

درست دقایقی پس از اتمام کنفرانس اپل، خبر سقوط هرچند ناچیز اپل در بورس خیلی ها را متعجب کرد. اما مسأله آنقدرها هم تعجب برانگیز نبود. در واقع انگار نتیجه تصمیمات جدید اپل برای بیشتر سهام دارانش زیاد قابل پیش بینی نیست. برای همین بیشتر سهام داران در ساعت های اولیه بعد از کنفرانس، خرید یا فروش سهام را موقتا متوقف می کنند. همین رکود در بازار بورس اپل کافی است تا شاهد کاهش آن باشیم. در واقع این قوانین و واکنش ها در بورس بسیار عادی است و می توان گفت که این نگرانی بیشتر برای طرفداران محصولات دیجیتال است تا مدیران این شرکت.

کاهش قیمت ها

مسأله دیگری که در کنفرانس اپل اتفاق افتاد کاهش قیمت های محصولاتی مانند مک بوک ها بود. این سخاوت شرکت اپل هم ریشه اقتصادی دارد. زنگ خطر برای اپل به صدا در آمده است. در بازار هرگاه میزان عرضه و تقاضا با هم برابر نباشد و کفه تقاضا پایین تر باشد، شرکت های تولید کننده به راه کارهایی برای جذب دوباره مشتری روی می آورند. درست مثل اتفاقی که برای لپ تاپ های اپل افتاده است. این کاهش قیمت در اصل واکنش اپل به کاهش استقبال جهانی به این محصول است. جایی که مدت هاست اپل نتوانسته شرکت های تولیدکننده لپ تاپ و رقیب دیرینه اش یعنی مایکروسافت را عقب بزند. اما اپل یک راه مستقیم دارد و یک هدف جاه طلبانه. تیم کوک می گوید؛ اپل عمیقا به مک ها اعتقاد دارد و قرار نیست آنها جایی بروند، حتی سرعت توسعه نیز کم نخواهد شد. بنابراین در اپل یک گروه مک داریم و دو گروه آیپد و آیفون. این ساختار کاری اپل برای حداقل چند سال آینده حفظ می شود. تمرکز اپل برای نشان دادن ساخت داخلی و تولید کامل مک ها در آمریکا، بیشتر یک جلب اعتماد بود برای کسانی که از محصولات آسیای شرقی و حتی آیفون های ساخت چین دل خوشی ندارند. هرچند اپل سیستم عامل رایگان ارائه کرد و یا قیمت محصولاتی مانند مک را کاهش داد، اما هنوز حاضر نشده قیمت آیپد را تغییر دهد. اپل با این کار نشان می دهد که هر چیزی قیمت خودش را دارد و او به هیچ عنوان حاضر نیست بهای رقابت با دیگر شرکت ها را این گونه بپردازد. او از این قاعده که یک برند معروف محصولاتش را ارزان نمی فروشد، سرپیچی نمی کند. البته اقبال جهانی نسبت به آیپد و آیفون نیز بی تاثیر نیست.

سبک زندگی اپلی

اپل تنها شرکت دنیاست که سه فرآیند طراحی، سخت افزار و نرم افزار را با هم انجام می دهد. اپل یک شرکت اینترنتی مانند گوگل نیست، بلکه بیش از هر چیز یک نوع برند است که تلاش می کند اکوسیستم خودش را داشته باشد. استفاده از محصولات این شرکت یک نوع سبک زندگی است و تلاش اپل هم دقیقا ترویج دادن همین سبک زندگی است. هرچند شرکت های زیادی در حوزه تکنولوژی و فناوری فعال هستند، اما همه آنها سبک زندگی نمی سازند. مایکروسافت و گوگل هم به تقلید از اپل در پی ایجاد سبک زندگی مخصوص خود هستند که با تولید محصولات و خدمات متعدد برای ایجاد آن تلاش می کنند. شاید بتوان گفت ویژگی اصلی اپل قبل از طراحی، نوآوری و خوش ساخت بودن، برنامه ریزی و پایبند بودن به سیاست های کلی این برند است.