به گزارش پارس به نقل از فارس، در حال حاضر ثبت سفارش جدید و واردات خودروهای لوکس به کشور ممنوع است و دولت تنها با ترخیص خودروهای لوکس دپو شده در گمرک موافقت کرده است.

در واقع این مصوبه دولت تنها به معنی آن است که خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی که چند ماه است در گمرک مانده اند، ترخیص شوند ولی مجوزی برای ثبت سفارش جدید یا واردات خودروهای جدید صادر نشده است.

نعمت زاده، وزیر صنعت امروز در این مورد گفت: پیشنهاد وزارت صنعت، افزایش تعرفه واردات خودروهای لوکس و پرمصرف و حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی است.

این بحث در حالی مطرح شده که در شرایط فعلی به دلیل برخی محدودیت های بین المللی با کمبود منابع ارزی در کشور روبرو هستیم و کارشناسان معتقدند در این وضعیت، چگونگی استفاده از منابع ارزی باید مدیریت شود.

یک فعال بازار خودرو در این مورد گفته بود: ثبت سفارش جدید برای واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی هنوز آزاد نشده ولی شنیده ها حاکی از آن است که این موضوع نیز به زودی عملی خواهد شد.

وی معتقد است: به نظر می رسد جهت دهی دولت بیشتر به سمتی است که رانت یا مزیت جانبی برای کسی ایجاد نشود، به همین دلیل به نظر نمی رسد که ثبت سفارش واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی مجدداً ممنوع شود.

در این شرایط باید دید آزادسازی واردات خودروهای لوکس با چه هدفی صورت می گیرد و اگر قرار است سطح کیفی تولیدات داخل افزایش یابد، چرا تعرفه واردات خودروهای بنزینی کم مصرف، کاهش نمی یابد تا رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی افزایش یابد؟

علاوه بر این، اگر قرار است بنزین ۷۰۰ تومانی که دولت بابت تولید آن هم یارانه پرداخت می کند، به خودروهای وارداتی اختصاص یابد چرا این یارانه باید در اختیار خودروهای پرمصرف و سرمایه داران قرار گیرد؟

تصمیم گیری دولت در خصوص آزاد شدن یا نشدن واردات خودروهای لوکس، پاسخی به این سوالات خواهد بود.