به گزارش پارس به نقل از ایسنا، تکمیل یک و نیم میلیون واحد مسکن مهر در ۱۷ شهر جدید، میراث دولت قبل برای دولت یازدهم است حال دولت یازدهم چه بخواهد و چه نخواهد باید انتظارات پیش خریداران را برآورده کند اما با توجه به برنامه های متفاوت وزیر جدید راه و شهرسازی برای تامین مسکن جامعه و مشکل کمبود نقدینگی که این پروژه به دولت تحمیل کرده، ادامه این طرح منتفی شد.

اجرای طرح مسکن مهر که از سال ۸۶ با هدف خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه آغاز شد اکنون با گذشت بیش از شش سال هنوز به اتمام نرسیده است و با مشکلات زیادی همراه شده است؛ مشکلاتی که به زعم وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گرفتار کردن دولت های آینده و مردم را دربر دارد و طرح جالبی هم نیست که ادامه یابد.

به گفته آخوندی بسیاری از واحدهای مسکن مهر فاقد آب و گاز، فاضلاب و خدمات هستند که دولت را به شدت گرفتار کرده است. اینکه در جاهای نامرغوب و نامناسب خانه ساخت، درست نیست و این گونه نمی شود کشورداری کرد و خلق الله را به بیابان برد.

با پول ضعفا برای اقشار متوسط خانه مهر ساخته شده است
وی تصریح کرد: مسکن فقط چهاردیواری و خانه نیست و مردم حمل و نقل، روابط اجتماعی و خدمات می خواهند. هم اکنون ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد امکانات هستند. از سوی دیگر قرار بود ساخت مسکن مهر به نفع طبقات کم درآمد باشد اما عملا به نفع طبقه متوسط شده؛ بنابراین این طرح هدف خود را تامین نکرده است.

به گفته سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز واحدهای مسکن مهر از جیب ضعفا ساخته شده و ۶۰ درصد نقدینگی کشور را به خود اختصاص داده است.

در روزهای آغازین فعالیت دولت یازدهم، مسئولان از مسکن مهر به عنوان خوابگاه یاد کردند و گفته شد این واحدها که در بیابان ساخته شده که بهتر بود در شهرها ساخته می شدند.

نقدینگی در دستان مسکن مهر
طبق آنچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده اند ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن مهر از طریق بانک مرکزی به بانک مسکن تزریق شده که دیگر امکان تزریق دوباره این اعتبار نیست.

همچنین طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی درباره میزان نقدینگی در اختیار مسکن مهر، پایه پولی حجم نقدینگی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که با ضریب فزاینده پنج برابر به این میزان رسیده است. همچنین ۴۸ هزار میلیارد تومان از این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دقیقا متعلق به مسکن مهر است.

پیوند سرنوشت بیش از ۱۰ میلیون نفر با طرح مسکن مهر!
با توجه به انتقادات مسئولان دولت یازدهم نسبت به پروژه مسکن مهر و ارائه طرح های جدید برای خانه دار شدن مردم از جمله طرح مسکن اجتماعی و ایجاد صندوق پس انداز برای متقاضیان و… این طرح دیگر ادامه نخواهد داشت و دولت یازدهم به تحقق وعده های دولت قبلی در اجرای این طرح که سرنوشت بیش از ۱۰ میلیون نفر با آن پیوند خورده بسنده می کند و طبق تاکید سکاندار مسکن کشور واحدهای مسکونی نیمه کاره مهر تکمیل می شوند و دولت یازدهم به تعهدات دولت قبلی در این زمینه پایبند است لذا پیش خریداران نگران تحویل واحدهایشان نباشند.