به گزارش پارس ، علیرضا ارزانی در گفت وگو با تسنیم در مورد وضعیت تولید گردو و روند کاهشی قیمت با توجه به فصل برداشت، اظهار داشت: درست است که اول فصل گردو است ولی به دلیل سرمازدگی و کم آبی که هر ساله با آن روبه رو هستیم، با کمبود محصول مواجهیم. در مورد پسته نیز ابتدای فصل برداشت است ولی میزان تولید آن بر خلاف گردو در وضعیت مناسب و خوبی قرار دارد.
وی با بیان اینکه قیمت پسته نیز مناسب است و پیش بینی می شود مقداری کاهش قیمت را در آینده نزدیک شاهد باشیم، گفت: پسته قیمت جهانی دارد که نرخ داخل باید با قیمت جهانی تا حدی همخوانی داشته باشد و نمی توان گران تر از آن فروخت بنابر این در حال حاضر قیمت پسته صادراتی هر کیلو ۱۱ دلار است که البته نوع آن متوسط است ولی در حال حاضر پسته کیفیت عالی در داخل حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان است.
رئیس سراسری اتحادیه خشکبار با اشاره به وضعیتی که در عید سال جاری رخ داد خاطر نشان کرد: پسته ای که مردم ایران برای آجیل های خود استفاده می کنند مرغوب و لوکس است و وقتی سال گذشته قبل از عید به دلیل قیمت بالای پسته تصمیم گرفته شد پسته در بازار با نرخ ۳۰ هزار تومان عرضه شود اکثر مردم از کیفیت آن ناراضی بودند زیرا نوع آن از پسته های صادراتی بود. بنابراین این اختلاف قیمت بین پسته صادراتی و داخل به دلیل کیفیت آن است.
ارزانی با اشاره به اینکه تحریم مردم در سال گذشته برای خرید آجیل موجب ضرر شد، در مورد تولید آجیل رژیمی بیان کرد: در مورد تولید آجیل رژیمی در حال مطالعه بر روی نوع نمک مورد استفاده در آن هستیم و پس از آن باید مجوز لازم از اداره نظارت بر مواد غذایی برای تولید دریافت شود. تولید و تست اولیه این نوع آجیل با توجه به نمک مورد نظر انجام شده و نمکی که قرار است استفاده شود با فرمول خاصی تولید می شود تا افراد دارای فشار خون بتوانند مصرف کنند.
وی در مورد کاهش قیمت آجیل در سال جاری گفت: قطعا کاهش قیمت در آجیل را خواهیم داشت ولی در مورد برخی اقلام مثل گردو که کاهش تولید وجود دارد شاهد افت قیمت نخواهیم بود. همچنین در مورد واردات برخی از محصولات خشکبار از جمله تخم آفتابگردان باید دولت جدید تدابیری بیاندیشد تا منظم تر شود زیرا در کشور ظرفیت لازم برای تولید کافی آفتابگردان وجود دارد ولی در چند سال اخیر به دلیل واردات بی رویه کشاورزان از تولید آن دست کشیده اند و میزان تولید کاهش یافته است ولی اگر دولت تدبیر لازم را در این زمینه در نظر بگیرد قطعا تولید داخل نیز افزایش و کفاف نیاز داخل را خواهد داد.
رئیس اتحادیه کشوری خشکبار تصریح کرد: ممکن است اگر از واردات بی رویه تخم آفتابگردان جلوگیری شود در یک سال نخست و با جبران کمبود نیاز داخل با افزایش حدود ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت روبه رو شویم ولی در سالهای بعد این کاهش تولید جبران خواهد شد.
ارزانی در پایان در مورد میزان واردات تخم آفتابگردان گفت: رقم دقیق در دست ندارم ولی آمار واردات آن بیش از حد بود و حتی تخم آفتابگردان هایی که کپک زده بود و تجار عراقی از خرید آن خودداری کرده بودند وارد ایران شد و نسبت به این مسئله اعتراضات زیادی انجام دادیم که در دولت گذشته به نتیجه نرسید و امیدواریم در دولت فعلی این مشکل حل شود.