به گزارش پارس به نقل از ایسنا, براساس آمار رسمی گمرک ایران در نیمه نخست امسال یک میلیون و ۱۰۱ هزار تن برنج از مبادی هندوستان، امارات متحده عربی و ترکیه به طور رسمی وارد کشور شده که ۷۵ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

جمیل علیزاده شایق - دبیر انجمن برنج ایران - دراین باره اظهار کرد: امسال، سال مطلوبی برای تولید برنج در کشور بود؛ به طوری که تولید داخلی با احتساب برنج های در حال برداشت، دوباره کشت شده و کشت رتون حتی از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن بیشتر خواهد بود.

وی گفت: میزان مصرف برنج در کشور نیز از دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن بیشتر نیست یعنی نیاز کشور به واردات برنج حداکثر ۶۰۰ هزار تن است.

به گفته شایق تنها در شش ماهه اول امسال، دو برابر بیش از نیاز کشور، برنج وارد شده است.

وی تصریح کرد: مبادی صدور برنج به ایران نیز سوال برانگیز است چراکه امارات متحده عربی و ترکیه هیچ کدام تولیدکننده برنج نیستند؛ بنابراین درحالی که برنج کار تلاش گر ایرانی، پای در گل و سر بر آفتاب دارد، واسطه ها، دلالان و واردکنندگان برنج در حال یکه تازی هستند.

دبیر انجمن برنج ایران اظهار کرد: این انجمن به نمایندگی از برنج کاران از دولت انتظار دارد حتی اگر با این روند واردات بی موقع مخالفت دارند و اگر با اعلام بی هنگام نرخ خرید تضمینی برنج موافق نیستند، حداقل با یک پوزش از تولیدکنندگان داخلی، این اخطار و اشتباه را مورد نقد قرار دهند. همچنین انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.