به گزارش پارس ، حسن رکنی در گفت وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای طرح در جلسه تنظیم بازار این هفته چه می شود، گفت: پیشنهاد قیمت خاصی نداریم، چون اعتقاد دارم که قیمت زیاد تغییر نمی کند و با بهبود بهره وری و شرایط تولید در بخش مرغ و تخم مرغ تولید بسیار عالی است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد افزود: احتمالا اندک تغییری به دلیل شرایط نهاده ها داریم که امید است با کمک تولید کننده ها و اطلاع رسانی خوب به مردم بدون کمترین تنش انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان تغییر قیمت مرغ چقدر خواهد بود؟ گفت: الان نمی توانم بگویم، اما فکر نمی کنم قیمت مرغ به ۸ هزار تومان برسد، اما شرطی دارد که نهاده ها یا ارز مبادله ای به طور روان به دست تولید کنندگان برسد.

به گزارش فارس، در جلسه ستاد تنظیم بازار هفته گذشته قرار شد، کارگروه ویژه برای بررسی قیمت مرغ، تخم مرغ و گوشت، موضوع را بررسی و در جلسه بعدی ستاد در هفته جاری بررسی شود.

معاون وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه این قیمتی که شما مطرح می کنید، یعنی افزایش یک هزار تومان در هر کیلوگرم است؟ گفت: البته این افزایش کمتر از یک هزار تومان خواهد شد.

*قیمت شیر را اتحادیه دامداران تعیین می کند

خبرنگار فارس درباره قیمت پیشنهادی شیر پرسید وی گفت: باید اتحادیه دامداران نظر نهایی را به ما بدهد و ما براساس نظر آنها عمل کنیم و در جلسه تنظیم بازار نیز آنها را همراهی می کنیم.

*وضعیت مشابه قیمت مرغ و تخم مرغ

خبرنگار فارس درباره قیمت تخم مرغ از معاون وزیر جهاد پرسید که گفت: قیمت مرغ و تخم مرغ شرایط مشابه دارند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد کرد: تولید کنندگان و تشکل ها خودشان واردات انجام دهند، که در این صورت نهاده اولیه را با قیمت بسیار مناسب تهیه می کنند و در مورد قیمت مرغ هم تنشی به وجود نمی آید.

به گزارش فارس، در حالی که وضعیت نهاده خوراک دام و طیور در بازار در سه ماه اخیر بسیار نامناسب و قیمت این اقلام بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت دو هفته پیش دولت ارز برای واردات نهاده را از ۱۲۲۶ به ۲۴۷۷ تومان تغییر داد.

این تصمیم قیمت نهاده مانند سویا را به کیلویی ۲۰۰۰ تومان رساند، جالب توجه اینکه شرکت پشتیبانی امور دام و تنها تامین کننده نیاز دامدران و مرغداران نیز خود نرخ گرانتری از بازار را مطرح کرد و همین مسئله قیمت خوراک را در بازار سیاه افزایش بیشتری داد.

همه این تصمیم ها مسیر را به سمتی پیش برد که اکنون فشار روی تولید کننده که محصول خود را کمتر از قیمت تمام شده می فروشند و مصرف کننده که با قیمتی بیش از قبل می خرند سنگینی می کند.

در این میان نقش دولت به عنوان حامی منافع تولید کننده و مصرف کننده بسیار کمرنگ است.

در حالی که بخش زیادی از خوراک دام و طیور مورد نیاز کشور به ویژه در محصول سویا از محل واردات تامین می شود آیا توجیهی داشت که بلافاصله و بدون اطلاع قبلی ارز تامین این اقلام دوبرابر شود و حال اگر چنین شده است، دولت تدبیر و امید چه برنامه ای برای متعادل سازی قیمت همچنان که قبلا نوید داده است، دارد.

محصول پروتئینی مانند مرغ بیشترین سهم سبد خانواری را تشکیل می دهد و طی سالهای گذشته سرانه مصرف آن به دلیل گرانی محصولاتی مانند گوشت به ۲۵ کیلوگرم رسیده است،

دولت باید چنان مدیریت کند که فشار کمتری به دو قشر تولید کننده و مصرف کننده وارد شود.