به گزارش پارس به نقل از تابناک، کیسه هوا یا همان ایربگ اگرچه مقوله مدرنی حساب می شود که تا همین اواخر خودروسازان داخلی از آن به عنوان آپشنی اختیاری (می تواند باشد ولی الزامی نیست) یاد می کردند، اما سالها پیش با تصویب در شورای عالی استاندارد نصب آن به صورت استاندارد اجباری در تمامی خودروهای تولید داخل الزامی شد تا با تعیین سررسید اجرای این قانون، ظاهرا همه چیز به روال طبیعی پیش رفته باشد، ولی این گونه نشد.

بدین ترتیب که هر بار فرصت خودروسازان برای اجرای این استاندارد به اتمام نزدیک شده و موعد اجرای تمام و کمال قانون و شماره گذاری نشدن خودروهای فاقد کیسه هوا از راه می رسید، خودروسازان تحریم ها و کمبود کیسه هوا را دست آویز ارائه درخواست تمدید مهلت قرار می دادند و به رغم مخالفتی که با این درخواست مطرح می شد، به ناگاه و در دقیقه نود باز این تولید کنندگان بهانه گیر بودند که کسب پیروزی می کردند.

این ماجرای دنباله دار تا اواخر عمر دولت سابق ادامه داشت تا ماحصل همکاری طولانی مدت خودروسازان و دولت دهم که بارها در قالب تعویق اجرای قانون و مهلت دادن به خودروسازان متجلی شده بود، این بار -به لحاظ آنکه دولت در حال تغییر بود و ممکن بود دیگر کسی نباشد برای خودروسازان مهلت در نظر بگیرد، - به شکلی عجیب تر از همیشه بروز کند؛ در حالی که سال ۹۱ سررسید اجرای این استاندارد اجباری تا پایان سال تمدید شده و کمی به انتهای مهلت مانده، تا پایان تیرماه ۹۲ تمدید شده بود، به یکباره هیات دولت دهم، به دور از ضوابط و روال قانونی، موعد اجرای قانون را یک سال بعد مصوب کرد!

ایربگ قابل تامین بود ولی خودروسازان لابی می کردند و دولت موافقت!

یکی از معترضان این مصوبه هیات دولتِ وقت، نظام الدین برزگری، رئیس سازمان استاندارد و دبیر شورای عالی استاندارد بود که اعتقاد داشت تمام پیشنهاد های ارائه شده به هیأت دولت درباره استاندارد، می بایست از راه دبیرخانه شورای عالی استاندارد مطرح شود که چون این روال قانونی پیموده نشده، مصوبه هیأت دولت قابل قبول نخواهد بود.

این در حالی است که اعتراض برزگری به رغم آنکه مبتنی بر قانون بود، نمی توانست مصوبه هیات دولت را مهر ابطال بزند تا این گونه به نظر برسد که تنها می توان به چشم گلایه ای گذرا به آن نگریست ولی رویکرد دولت یازدهم نشان داد که این گونه نیست؛ پس از آنکه نامه معاون اول دکتر روحانی درباره مصوبات سه ماه آخر دولت قبل جنجالهای زیادی به همراه داشت، دولت از توقف آن دسته از مصوبات خبر داد که روال قانونی در تصویبشان رعایت نشده است؛ مثل همین مصوبه.

بدین ترتیب نه تنها اجرای قانونی که خود دولت تدوین و تصویب کرده بود به شکلی عجیب به تعویق می افتاد، بلکه در نحوه تعامل دولت با استاندارد هم تعارضی آشکار به چشم می خورد چراکه از یک سو موسسه ملی استاندارد در همین دولت به سازمان ارتقا یافته و با خروج از زیرمجموعه یک وزارت خانه، نقش فرابخشی و حاکمیتی یافته بود و از سوی دیگر عملا کسی به این نهاد وقعی نمی گذاشت تا جایی که ساختاری برای کنار گذاشته شدن آن به کار گرفته شده بود.

برزگری در این باره به روزنامه اعتماد می گوید: در دو، سه سال اخیر، با توجه به مباحث تحریم ستادی تحت عنوان « تدابیر ویژه» در ریاست جمهوری تشکیل شد که بعضا بر اساس نظر رییس جمهور و در برخی موارد بدون حضور ما می رفتند مصوبه یی را در آنجا تصویب می کردند که اجرای مثلا فلان استاندارد خودرو شش ماه به تعویق بیفتد. بر اساس قانون مصوبات آن ستاد هم برای تمام دستگاه ها لازم الاجرا بود و ما نمی توانستیم بگوییم اجرا نمی کنیم. مثلا در رابطه با کیسه هوا ما اعلام کرده بودیم که شهریور پارسال آخرین مهلت برای خودروسازان است و بعد از آن شماره گذاری نخواهد شد ولی باز دیدیم ستاد تدابیر ویژه اقتصادی مهلت شش ماه دیگری را برای خودروسازان تمدید کرد؛ یعنی تا ابتدای سال ۹۲.

رئیس سازمان استاندارد می افزاید: اول سال ۹۲ بنده به عنوان رییس استاندارد اعلام کردم که دیگر پلیس راهور هیچ خودرو بدون کیسه هوا را شماره گذاری نکند؛ باز دیدیم که بدون حضور ما، وزیر صنعت وقت (غضنفری) به همراه خودروسازان موضوع نصب ایربگ را به کارگروه حمایت از تولید داخل برده و گفته اند که در شرایط تحریم هستیم و نمی توانیم کیسه هوا تامین کنیم و خواستند که باز مصوبه نصب ایربگ را به تعویق بیندازند. بعد که من خبر دار شدم، با معاون اول رییس جمهور رایزنی کردم و گفتم چه کسی گفته کیسه هوا قابل تامین نیست؟ در جلسه ای که با ایربگ سازان داخلی داشتیم و حتی از ریاست جمهوری هم برای شرکت در آن دعوت کرده بودیم، آنها اعلام کردند می توانند تمام نیاز داخل به کیسه هوا را تامین کنند؛ حالا چرا می خواهید باز این مصوبه را به تعویق بیندازید؟

بدین ترتیب با دستور معاون اول رئیس جمهور وقت، موضوع بررسی شده و ثابت می شود که کیسه هوای مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی قابل تامین است تا در جلسه مشترک مسئولان، اجرای استاندارد تا اول تیرماه برای عقد قرارداد بین خودروسازان و تولید کنندگان کیسه هوا و تامین میزان مورد نیاز به تعویق بیافتد که این تصمیم مورد قبول استاندارد نیز هست، ولی این بار نیز نزدیک شدن به پایان مهلت همان و درخواست تمدید مهلت همان!

برزگری در این باره می گوید: اواخر تیر ماه، خودروسازان مجددا می روند رایزنی می کنند و مصوبه ای را به نقل از شورای عالی استاندارد می آورند مبنی بر اینکه این شورا تصمیم گرفت موضوع نصب ایربگ به سال ۹۳ موکول شود. من قبلا هم در این مورد گفته بودم و مجددا اعلام کردم که شورای عالی استاندارد اصلا برگزار نشده و بنده به عنوان دبیر شورای عالی استاندارد می گویم بنده هستم، اگر وزیر صنعت پیشنهادی داشت باید به دبیرخانه می داد تا در شورا بررسی شود و تصمیم گرفته شود در نتیجه این مصوبه فرآیندهای قانونی را طی نکرده و لازم الاجرا نیست؛ به پلیس راهور هم گفتیم که از ابتدای تیر ماه خودروی بدون ایربگ نباید شماره گذاری شود.

وی در ادامه بار دیگر بر توان تامین کیسه هوای مورد نیاز خودروسازان داخلی در داخل کشور تاکید کرد و گفت: الان ۵ شرکت فعال در زمینه تولید ایربگ در کشور داریم که ظاهرا یک شرکت هم جدیدا قرار است فعالیت خود را آغاز کرده و به جمع ایشان بپیوندد. برخی از این شرکت ها، شرکت های بزرگی هستند که اعلام کرده اند به هر تعداد که خودروسازان اعلام نیاز کنند، آمادگی تولید دارند.

اینجاست که نه تنها تمامی ادعاهای گذشته مدیران صنعت خودروسازی مبنی بر کمبود کیسه هوا رنگ خواهد باخت، بلکه آشکار خواهد شد که تمدید هرباره مهلت خودروسازان در اجرای یک استاندارد اجباری، بر بنیانی از دروغ استوار بوده است؛ دروغی که با جان و مال مردم در ارتباط بوده و چه بسا اگر عزمی برای پیگیری آن وجود داشته باشد، بتوان در قالب پرونده ای قضایی به آن نگریست تا معلوم شود که دلیل دروغگویی و لابی گری برای تعویق اجرای یک قانون چه بوده است؟ !