به گزارش پارس ، هدایت اصغری - مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار - در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: روز گذشته مرغداران جلسه ای با وزیر جهاد کشاورزی داشته اند که با توجه به اشراف کامل وزیر به مسائل و مشکلات تولیدکنندگان بحث های کارشناسی مطرح شد.

وی افزود: یکی از مباحث مطرح شده این بود که تولید باید حمایت شود و قیمت تمام شده واقعی محصولات کشاورزی مشخص شود تا مصرف کنندگان توقع خرید این محصولات را پایین تر از قیمت تمام شده واقعی نداشته باشند چراکه باید بدانند اگر محصولی را در روزی ارزان بخرند باید جریمه این ارزان خریدن را در روزهای دیگر بپردازند و این همان نوسانات بازار است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار تاکید کرد: دولتمردان و مسئولان باید به گونه ای تولید را مدیریت و حمایت کنند تا محصولات روی دست تولیدکنندگان نماند و اگر مرغداران متعهد شده اند در سال جاری ۹۸۰ هزار تن تخم مرغ تولید کنند باید به وعده خود عمل کنند.

حذف رانت ها با حذف ارز مجع برای واردات نهاده ها
اصغری گفت: گرچه حذف ارز مرجع از واردات نهاده های تولید هزینه ها را برای تولیدکنندگان افزایش می دهد اما هنگامی که ارز مرجع نیز بر اساس قانون باید به نهاده های وارداتی اختصاص پیدا می کرد و قیمت های تمام شده این محصولات نیز براساس تامین ۱۰۰ درصدی این محصولات اساسی با نرخ ارز مرجع بود، تنها ۱۵ درصد از نیاز مرغداران به نهاده های تولید از طریق ارز مرجع تامین می شد و بقیه نیز نمی توانستند از این رانت استفاده کنند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های حذف ارز مرجع از نهاده های وارداتی این است که دیگر کسی برای کاهش هزینه تمام شده تولید خود نمی توانند از رانت استفاده کند و در این راستا دولت می تواند بسته های حمایتی خود را در راستای قوانین تعریف شده بخش کشاورزی برای همه تولیدکنندگان در نظر بگیرد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار اظهار کرد: یکی از قوانینی که می تواند از تولیدکنندگان حمایت کند این است که بسترهای لازم برای قانون افزایش بهره وری فراهم شود. در این قانون آمده است وزارت جهاد کشاورزی باید قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را مشخص کند و اگر روزی تولیدکننده مجبور شد محصول خود را پایین تر از این قیمت بفروشد وزارت کشاورزی باید مابه التفاوت آن را به تولیدکننده پرداخت کند یا محصولش را به همان قیمت تعیین شده از او بخرد.

اصغری اظهار کرد: یکی دیگر از پیشنهاداتی که تولیدکنندگان در جلسه روز گذشته با وزیر جهاد کشاورزی، مطرح کردند این بود که سهم هر بخش از تولید نهاده های وارداتی مشخص شود و بخش های مختلف بتوانند میزان نهاده های اختصاص یافته را خود مدیریت کنند که اگر این پیشنهاد عملی شود اتحادیه ها می توانند خود نهاده های مورد نیازشان را وارد کنند یا با برگزاری مناقصه این امر را به شرکتی واگذار کنند تا با قیمت پایین تر و کیفیت بهتر این محصول را برای آن ها تامین کند.

وی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه تحلیل مناسبی از وضعیت تولید و مشکلات تولیدکنندگان ارائه کرد و با قبول پیشنهاد تولیدکنندگان وعده داد تا تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار گیرد.

اصغری خاطر نشان کرد: قیمت واقعی محصولات پروتئینی مانند گوشت مرغ و تخم مرغ امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار بر مبنای نرخ واقعی نهاده های تولید مشخص می شود.