به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، با عرضه این ساختمان ها به بازار ساخت وساز، انتظار می رفت چالش کمبود زمین آماده ساخت و در نتیجه رشد قیمت زمین، برطرف شود اما به رغم تسهیلات قیدشده در طرح تفصیلی بابت طبقات اضافی و سطح اشغال زیادتر از وضع فعلی ساختمان های آماده تخریب، هم اکنون رشد شدید ارزش افزوده زمین این ساختمان ها در مقایسه با خود ساختمان اتفاق افتاده است طوری که در بهار امسال در حالی که آپارتمان های سطح شهر تهران با قیمتی معادل ۶۷ درصد بیشتر از بهار سال قبل، خرید و فروش شدند، زمین ساختمان های مسکونی ۱۶۰ درصد رشد قیمت پیدا کردند.


مرکز آمار ایران روز گذشته، میانگین قیمت انواع املاکی را که در بهار امسال در شهر تهران معامله شده است اعلام کرد. طبق این گزارش، همان طور که پیش تر « دنیای اقتصاد» نیز از نزولی شدن منحنی رشد قیمت مسکن در ماه های ابتدای سال۹۲ خبر داده بود، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران طی فصل بهار ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده که این نرخ رشد در مقایسه با نرخ رشد ۷۳ درصدی زمستان سال گذشته، حکایت از شیب منفی منحنی نرخ رشد قیمت مسکن در سه ماه اول سال جاری دارد.


منحنی نوسان نرخ رشد قیمت مسکن در دو سال منتهی به پایان سال۹۱، همواره صعودی بوده طوری که در هر فصل، نرخ رشد نقطه به نقطه در مقایسه با نرخ فصل قبل از آن، چند درصدی افزایش پیدا می کرد. در ۴ فصل سال گذشته، میانگین قیمت مسکن به ترتیب ۳۱ درصد، ۳۲ درصد، ۵۳ درصد و ۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش پیدا کرد. با این حال در بهار امسال میانگین قیمت مسکن در تهران از مترمربعی ۹/۳ میلیون تومان زمستان سال گذشته و ۳ میلیون تومان متوسط سال ۹۱، به متری ۲/۴ میلیون تومان رسید. اما در مقابل، بازار زمین در بهار امسال با انفجار قیمتی روبه رو شده است. مرکز آمار روز گذشته از افزایش ۱۶۰ درصدی قیمت زمین مسکونی و ساختمان کلنگی در بهار۹۲ خبر داد طوری که میانگین قیمت زمین در این فصل به متری ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید. کارشناسان پیامد این افزایش قیمت را تخریب های گسترده ساختمان هایی که مالکان شان با هدف تبدیل به احسن کردن آپارتمان موجود و زیادشدن مساحت واحد جدید، آن را در اختیار بسازوبفروش قرار می دهند عنوان می کنند.