به گزارش پارس ، سید عطاءالله صدر در گفت وگو با فارس اظهار داشت: هم اکنون مساحت آب های ملی کشور ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع است اما بی مهری به دریا به قدری است که گاهی در تعیین مساحت کشور، این مساحت آب ها را جزو مساحت کشور قلمداد نمی کنیم.

* مساحت نوار ساحلی ۵۸ هزار کیلومتر مربع

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یک سوم طول مرزهای کشور آبی است، تصریح کرد: مرزهای آبی برای ایران مزیتی ایجاد کرده است که باید از آن استفاده مناسب به عمل آید در حالی که در گذشته تاریخی، از آن چندان استفاده نشده است.

صدر ادامه داد: طول سواحل کشور بر اساس « مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور» که توسط سازمان بنادر و دریانوردی به اتفاق ۱۸ دستگاه موثر در بهره برداری سواحل و دریاها، در کشور انجام داده است، با احتساب مقیاس یک بیست و پنج هزارم برابر با ۵۸۰۰ کیلومتر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: اگر عرض پسکرانه بنادر را حدود ۱۰ کیلومتر هم در نظر بگیریم با احتساب ۵۸۰۰ کیلومتر طول سواحل کشور، مساحت نوار ساحلی با عرض ۱۰ کیلومتر حدود ۵۸ هزار کیلومتر مربع است که این رقم، پتانسیلی خدادادی است و باید به بهترین نحو از این ظرفیت سواحل استفاده کرد.

* حمل ۹۰ درصد کالای بین المللی از طریق دریا

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی در کل دنیا نقش بسیار اساسی در جابه جایی کالا دارد، اظهار داشت: ۹۰ درصد کالای تجارت جهانی از طریق دریا حمل می شود و این سیستم حمل و نقلی نقش اساسی در اقتصاد جهانی دارد.

صدر با بیان اینکه در کل دنیا حمل و نقل دریایی با سرعت بالایی رو به رشد است، گفت: حجم قابل توجهی از سرمایه ها در حمل و نقل دریایی در قالب سرمایه گذاری زیربنایی در تجهیز و ساخت بنادر، توسعه ناوگان، ساخت کشتی های بزرگ، شیپی یاردها و کشتی سازی ها، تاسیسات، تجهیزات و ادوات تخلیه و بارگیری کانتینر و فله هزینه می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در واقع حمل و نقل دریایی، بخش عمده ای از سرمایه های دنیا را به خود اختصاص داده است و بر همین مبنا نقش قابل توجهی در اقتصاد بین المللی ایفا می کند.

صدر با تأکید بر اینکه در کشور ایران هم حمل و نقل دریایی نقش بسزایی در ترانزیت کالا و واردات و صادرات دارد، اضافه کرد: ایران به خاطر قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه و چهار راه ترانزیتی دنیا، از موقعیت ممتاز جغرافیایی سیاسی و اقتصادی برخوردار است.

* ایران جزو لیست سفید دریانوردی دنیا

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: دریانوردان در اقتصاد بین المللی نقش حیاتی دارند و بدون آنها اقتصاد بین المللی و تجارت جهانی مختل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر در کل دنیا ۱.۵ میلیون نفر دریانورد داریم، اضافه کرد: در کشور ایران حدود ۲۰۰ هزار نفر دریا نورد در بخش های مختلف دریایی فعال هستند که ۹۳ هزار نفر از این دریانوردان گواهینامه های شایستگی دریانوردی دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: دریانوردانی که گواهینامه شایستگی دریانوردی دارند، طبق قوانین کنوانسیون مربوط به این گواهینامه های شایستگی (کنوانسیون S. T. C. W) ، که ایران هم عضو این کنوانسیون است، می توانند در تمام خطوط بین المللی دریایی دریانوردی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این گواهینامه ها اعتبار جهانی دارد، اظهار داشت: گواهینامه های دریانوردی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایران صادر می شود از اعتبار بین المللی برخوردار است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: ایران جزو لیست سفید دریانوردی دنیا هست و این جایگاه بسیار ارزشمندی برای ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از نظر نیروی انسانی در بخش های مختلف شامل شناورهای بزرگ اقیانوس پیما و شناورهای کوچک، این ۹۳ هزار نفر که گواهینامه شایستگی دریانوردی برای سفرهای دور را دارند، در اقیانوس های مختلف اجازه دریانوردی دارند.