به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حمیدرضا پهلوانی در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر با موضوع آزادسازی قیمت ها با اشاره به اینکه سال گذشته محدودیت کف قیمتی برای ایرلاین ها را برداشتیم گفت: در راستای بسترسازی برای آزادسازی قیمت ها این کار انجام شد ضمن آنکه با افزایش ۶۵ درصدی بلیط در سال ۹۱ عملا گام تنوع سازی قیمت ها برداشته شد که یکی از دلایل این کار افزایش قیمت سوخت و منابع محدود ارزی ایرلاین ها بود. بر اساس اطلاعات اقتصادی اقتصاددانان هواپیمایی، با آزادسازی قیمت ها در یک بازه زمانی مشخصی یک ساله نرخ ها به حالت طبیعی بر می گردد.
 
وی تاکید کرد: سال گذشته برای مقوله آزادسازی قیمت ها عملا نرخ گذاری برخی مسیرهای پروازی توسط ایرلاین ها آزاد گذاشته شد. ضمن آنکه شرکت های هواپیمایی مختار هستند ارائه خدمات پروازی در مسیرهای مورد نظر خود را متنوع سازی کنند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۶ ایرلاین با مجموع ۲۴۰ هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعالیت می کنند گفت: همچنین ۸۴ فرودگاه در سطح کشور داریم که ۸ فرودگاه بین المللی به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات هستند. این احتمال وجود دارد که با آزادسازی قیمت ها یکسری محدودیت های زمانی در برخی فرودگاه ها بوجود آید.
 
پهلوانی ادامه داد: دغدغه سازمان هواپیمایی کشوری میزان عرضه و تقاضای بلیط است که در حال حاضر مورد تاخت و تاز دلالان قرار می گیرد. درمناطق محروم نیز باید یکسری مولفه های قوی خدمات رسانی داشته باشیم و با برنامه ریزی این خدمات را گسترش دهیم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه نباید نرخ بلیط هواپیماهایی که کمتر از ۱۰ میلیون دلار قیمت دارد با نرخ بلیط هواپیمایی که ۷۰ میلیون دلار قیمت دارد یکسان باشد گفت: باید به گونه ای حرکت کنیم که انگیزه لازم را در شرکت های هواپیمایی فراهم نماییم.
 
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه هدف آزادسازی ایجاد یک عرصه رقابتی است، گفت: کیفیت انتخاب در بخش بلیط هواپیما توسط ما نظارت خواهد شد.
 
پهلوانی ادامه داد: در حال حاضر میانگین سن ناوگان هوایی کشور ۲۲ سال است. سال گذشته میانگین سنی ناوگان هوایی کشور ۲۲.۸ سال بود که با ورود ۱۹ فروند تاحدودی توانستیم این میانگین را کاهش دهیم.
 
وی یادآور شد: از ابتدای امسال نیز تاکنون ۲۲ فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور شده است. در حال حاضر ساختار اقتصادی نامطلوبی بر ایرلاین های داخلی حاکم است که باید با مشارکت همه دستگاه های ذیربط این ساختار را با اقداماتی که برنامه ریزی شده مطلوب کنیم تا در نهایت خدمات مطلوبی نیز به مردم ارائه شود.
 
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳.۵ تا ۴ درصد ترابری مسافر برعهده ناوگان هوایی است که البته بخشی از این مسافران را کارمندان دولت تشکیل می دهند. بنابراین باید در آزادسازی قیمت ها به گونه ای عمل کنیم که با تعامل با دستگاه های ذیربط تلورانس قیمت ها در مدت کوتاهی به حالت طبیعی برگردد.
 
پهلوانی همچنین با اشاره به اینکه تا سال گذشته ارز مورد نیاز ایرلاین ها با نرخ ۱۲۲۶ تومان پرداخت می شد خاطر نشان کرد: امسال ارز مورد نیاز ایرلاین ها با نرخ اتاق مبادله ای در اختیار آنها قرار می گیرد که البته این مسئله باعث شده شرکت های هواپیمایی دچار مشکل شوند.