به گزارش پارس به نقل ازتراز، حدود دو سال پیش بود که با نوسانات ارزی و جهش نرخ ارز، شاهد افزایش یکباره قیمت لوازم خانگی داخلی و خارجی در بازار بودیم. این افزایش قیمت که بیشتر در لوازم خانگی خارجی مشاهده می شد شاید برای عده ای چندان آزار دهنده نبود اما برای برخی که در آن مقطع به دلایلی همچون تهیه جهیزیه، نیاز فوری به لوازم خانگی برای مصرف و… مجبور به خرید این لوازم بودند یک شوک بزرگ محسوب می شد. به طوری که یک تلویزیون LCD که چند ماه قبل از افزایش قیمت، یک میلیون تومان معامله می شد در آن روزها به بیش از ۲ ونیم میلیون تومان رسیده بود! همچنین انواع یخچال های فریزر خارجی با افزایش ۱ تا ۲ میلیون تومانی مواجه شده بودند. از آن زمان تا به امروز نه تنها قیمت این لوازم کاهشی را تجربه نکرده بلکه شاهد افزایش چند باره قیمت ها در بازار لوازم خانگی طی دو سال اخیر بوده ایم.

در چند ماه گذشته و به خصوص هفته های اخیر قیمت دلار که تا مرز ۴ هزار تومان هم پیش رفته بود قیمت کمتر از ۳ هزار تومان را هم تجربه کرد و در حالی که شاید خیلی ها گمان می کردند باید شاهد کاهش حداقل ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی باشیم اما این اتفاق تا به امروز رخ نداده است. مسئولان اتحادیه ها و انجمن های مربوط به لوازم خانگی در مورد عدم کاهش قیمت این کالاها می گویند: محصولاتی که اکنون در بازار موجود است لوازم خانگی است که قبلا با دلار ۴ هزار تومانی وارد شده است و در انبارها مانده است ضمن اینکه در ماه های گذشته بازار با رکود نسبی و کمی تقاضا موا جه بوده است.

  بیشتر خریداران هم به امید این که در آینده قیمت ها افت می کند برای خرید دست نگه داشته اند که خود این مسئله به رکود بازار دامن زده است چنان که  در حال حاضر به صورت قانونی وارداتی صورت نمی گیرد و در واقع واردات کالاهای خارجی ممنوع بوده و با دلار ۳ هزار تومانی وارداتی صورت نگرفته است که قرار باشد قیمت ها کاهش پیدا کند. ضمن اینکه اگر هم واردات هم آزاد شود حداقل چند ماهی طول می کشد تا تاثیرش را روی قیمت ها بگذارد و قیمت ها کاهش یابد. این در حالی است که حدود ۲۰ ماه پیش و همزمان با افزایش قیمت ارز و به تبع آن لوازم خانگی، فروشگاه های سه راه امین حضور و خیابان جمهوری با وجود تمایل مردم برای خرید، اما خلوت تر از همیشه به نظر می رسیدند. چرا که بسیاری از این فروشگاه ها در آن روزها از فروش کالاهای خود امتناع می کردند تا بتوانند در هفته ها و ماه های آتی به بهانه افزایش نرخ ارز موجودی خود در انبارهایشان را به بهای گرانتری بفروشند. در آن روزها سازمان هایی چون تعزیرات هم شاید برخورد مناسبی با کم فروشان و محتکران انجام ندادند اما امروز به رغم کاهش نرخ ارز و وجود واردات پنهانی به رغم ممنوعیت آن، فروشندگان می گویند.

تمام لوازم موجود در انبارها با دلار ۴ هزار تومانی خریداری شده و فعلا از کاهش قیمت خبری نیست. یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خیابان جمهوری در این رابطه به خبرنگار تراز می گوید: کلا چیزی که گران شود بعید است قیمتش پایین بیاید مگراینکه یک عزم جدی از سوی دولت برای اینکار وجود داشته باشد. کاهش جزئی هم که در قیمت برخی از کالاها مشاهده می کنید بیشتر به دلیل رکود حاکم بر بازار و جو روانی کاهش نرخ ارز است ضمن اینکه اگر قرار باشد قیمت ها کاهش پیدا کند یعنی عملا مهر تاییدی بر وجود واردات غیر قانونی لوازم خانگی می باشد چرا که طبق قانون واردات این کالاها مدتی است که ممنوع شده است.

البته قیمت برخی از یخچال های خارجی و تلویزیون های LCD حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش د اشته است که همان طور که گفتم ارتباط چندانی با کاهش نرخ ارز ندارد.   وی ادامه می دهد: اگر هم در چند روز اخیر شاهد کاهش قیمت گوشی تلفن همراه بوده ایم دلیلش این است که این کالا به دلیل حجم کمش به صورت چمدانی و از طریق کشورهایی نظیر امارات به صورت قاچاق و بدون کد شبنم، وارد کشور می شود و چون نرخ ارز کاهش پیدا کرده است قیمت این گوشی ها هم ارزان تر از قبل شده است.